Executivul a adoptat OUG privind parteneriatul public-privat

0

Guvernul a adoptat, în şedinţa de joi, o Ordonanţă de Urgenţă care reglementează încheierea şi derularea parteneriatului public-privat, care are ca obiect realizarea sau reabilitarea şi extinderea unor bunuri aparţinând patrimoniului de stat. OUG oferă şi posibilitatea realizării unor proiecte care presupun exclusiv operarea unui serviciu public.

Citiți și Ponta şi Dan Şova, achitaţi în dosarul Turceni-Rovinari

Potrivit actului normativ, contractele de parteneriat public-privat vor fi încheiate pe cel puţin cinci ani, pentru ca partenerul privat să îşi poată recupera investiţia şi realiza un profit rezonabil.

Printre elemente principale ale parteneriatului public-privat se află durata de cel puţin 5 ani a raporturilor contractuale, care să permită partenerului privat recuperarea investiţiei şi realizarea unui profit rezonabil, finanţarea proiectului, în principal din fonduri private şi, după caz, prin punerea în comun a fondurilor private cu fonduri publice sau distribuirea riscurilor între partenerul public şi partenerul privat, în funcţie de capacitatea fiecărei părţi contractante de a evalua, gestiona şi controla un anumit risc, transmite Guvernul.

Finanţarea investiţiilor se va asigura integral de către partenerul privat sau de ambele părţi, iar cota de contribuţie a partenerului public la finanţarea investiţiilor, reprezentată de resurse financiare de altă natură decât fonduri externe nerambursabilă şi contribuţia naţională aferentă unor astfel de fonduri nu poate depăşi 25 la sută din valoarea totală a investiţiei.

De asemenea, actul normativ adoptat joi de Guvern prevede realizarea, în termen de un an, a unui Fond special de finanţarea a contractelor de parteneriat public-privat care intră în categoria proiectelor strategie. Fondul va fi constituit din venituri publice provenind din resurse financiare fiscale şi nefiscale, inclusiv subvenţii, prevăzute de legea specială de înfiinţare a respectivului fond special.

Prin contractul încheiat cu partenerul privat, mai arată actul normativ, statul poate transmite sau constitui, în favoarea societăţii de proiect, dreptul de a coelcta şi utiliza pentru derularea proiectului tarife de la utilizatorii bunului sau bunurilor sau serviciului public ce formează obiectul contractului.

Pentru realizarea proiectului stabilit în contract, statul va realiza un studiu de fundamentare, care va fi aprobat de către Guvern sau autorităţile deliberative, contractul va fi atribuit, apoi aprobat în urma finalizării negocierilor şi iniţializat de către părţi de Guvern şi semnat.

ŢInvestitorul privat desemnat câştigător al procedurii de atribuire care încheie un contract de parteneriat public-privat dobândeşte calitatea de partener privat. Partenerul public are obligaţia de a transmite Institutului Naţional de Statistică, în termen de 30 zile de la semnare, o copie conformă cu originalul a contractului de parteneriat public-privat”, mai arată actul normativ.

Guvernul poate decide prin hotărâre ca anumite proiecte pe care le consideră strategice să fie pregătite şi atribuite în numele partenerilor publici care urmează să le implementeze de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, şi tot statului îi aparţine şi iniţiativa realizării unui proiect în regim de parteneriat public-privat.

Durata contractului de parteneriat se stabileşte astfel încât să se evite restricţionarea artificială a concurenţei, să se asigure profitul, să se asigure un nivel rezonabil şi suportabil al preţurilor pentru serviciile ce formează obiectul proiectului şi ce urmează să fie plătite de către beneficiarii serviciilor.

Contractul de parteneriat trebuie să prevadă bunurile sau categoriile de bunuri care urmează să intre în proprietatea partenerului public, respectiv a societăţii de proiect inclusiv, inclusiv bunurile realizate în baza contractului, bunurile pe care societatea de proiect trebuie să le transfere partenerului public la încetarea, din orice motiv, a contractului de parteneriat public-privat,       bunurile pe care statul are opţiunea de a le cumpăra la încetarea, din orice motiv, a contractului de parteneriat public-privat şi bunurile care rămân în proprietatea societăţii de proiect la încetarea, din orice motiv, a contractului de parteneriat public-privat.

„Partenerul public are dreptul să monitorizeze şi să controleze, pe toată perioada derulării contractului de parteneriat public-privat, modul în care partenerul privat şi/sau societatea de proiect îşi execută obligaţiile născute din contractul de parteneriat public-privat şi/sau din prevederile legale aplicabile”, mai spune Executivul.

Lăsaţi un mesaj

Te rugăm să adaugi un comentariu
Vă rugăm să completaţi numele