Gelu Duminică spune în scandalul desființării caselor de marcat cu casieri că este normal ca, pe măsură ce evoluează tehnologia, anumite locuri de muncă să dispară. Sociologul arată că acest lucru se întâmplă de secole și că adevărata problemă ar fi dacă angajații care ocupau posturile de casieri ar fi fost disponibilizați în loc să le fie atribuite alte sarcini.
”Că tot văd „scandalul” iscat după decizia unui supermarket de a avea doar case de self-scan:
– Era doar o chestiune de timp până să se întâmple asta. Self-scan este disponibil de vreo 2 ani;
– Anumite job-uri pe care omul le face acum, vor fi înlocuite, peste câțiva ani, de tehnologie. Așa se întâmplă de câteva secole și așa se va întâmpla în continuare. Glumind, realizați că acum ceva ani meseria de spălătoreasă chiar însemna că speli (fizic) haine? Sau că exista o meserie care înseamnă să aduci apă? Sau ca munca a 30 de oameni a fost înlocuită de un robot modern? Și că, în aceste condiții, numărul de angajați este din ce în ce mai mare?
– Marea chestiune în această speță este dacă „foștii casieri” au fost integrați în programele de reconversie profesională ale companiei și dacă vor putea rămâne în companie pe o altă poziție. Și dacă nivelul de instrucție al foștilor casieri le poate oferi șansa unei reconversii într-o meserie mult mai solicitată și bănoasă (aici intrăm într-o altă discuție despre cercul vicios al vulnerabilității generat de un nivel de educație redus). Cu alte cuvinte, să-și păstreze job-ul (ceea ce eu aș cam paria, pe foamea asta de personal, că se va întâmpla).
În rest, mizeria asta cu „eu nu sunt casier, vreau pe cineva să-mi scaneze produsele” pute a superioritate din aia grețoasă. Stai liniștit, în câțiva ani nu ai să mai vezi casieri umani decât la magazinul din colț! Asta dacă nu cumva și ăla o să fie înlocuit de vreun self-service shop!”, a scris Gelu Duminică pe Facebook.