Majoritatea PSD-ALDE a votat luni raport de admitere la proiectul de lege privind măsuri alternative de executare a pedepselor, precum detenția la domiciliu și de weekend pentru condamnările de maxim 5 ani, proiect ce aparține inițial parlamentarilor PNL, dar modificat substanțial de deputații juriști PSD și ALDE. Cei care au comis infracțiuni cu violență, recidiviștii, precum și cei care au fost condamnați pentru luare de mită, dare de mită și trafic de influență nu pot beneficia de aceste măsuri.
Cei doi membri UDMR în comisie s-au abținut de la votul final pe raport, deși au votat o parte dintre amendamente alături de PSD-ALDE. Proiectul va intra la votul final miercuri, Camera Deputaților fiind decizională. Legea ar urma să intre în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial, iar ministerul Justiției are 30 de zile la dispoziție pentru a aproba normele metodologice.
„Măsura alternativă de executare a pedepsei privative de libertate a executării la domiciliu constă în executarea la domiciliu a pedepsei privative de libertate cu supraveghere din partea unor lucrători anume desemnați de către MAI cu sau fără brăţară electronică,” prevede proiectul.
Cei de la PNL și USR au criticat proiectul. „O idee bună, generoasă a fost dusă către absurd,” a comentat deputatul PNL Gabriel Andronache votul asupra proiectului astfel modificat. „Trebuie să ne gândim și la persoanele cinstite din această țară, infractorii sunt încurajati, direct sau indirect, să comită pe viitor fapte. Este inadmisibil,” a afirmat si Stelian Ion (USR), care a adăugat că ia în calcul contestarea proiectului la Curtea Constituțională.
Măsurile alternative de executare a pedepsei privative de libertate sunt măsuri de natură judiciară, dispuse prin hotărâre de judecătorul de supraveghere a privării de libertate, constând în înlocuirea măsurii executării pedepsei principale cu închisoarea în regim de detenție cu măsura executării acesteia la domiciliu, în libertate sau în regim special penitenciar.
Măsurile alternative de executare a pedepsei privative de libertate sunt:
a) măsura de executare la domiciliu a pedepsei privative de libertate;
b) măsura de executare fracționată a pedepsei privative de libertate: în timpul săptămânii la domiciliu și în zilele de sâmbătă și duminică într-un centru de detenție special înfiinţat pentru această măsură sau în penitenciar;
c) măsura de executare a pedepsei privative de libertate în regim mixt la domiciliu, cu prestarea de zile de muncă în folosul comunităţii, în echivalent.
Judecătorul de supraveghere a privării de libertate poate dispune una dintre măsurile alternative pentru persoanele condamnate la o pedeapsă de până la 5 ani, care au efectuat fracţia de 1/5 necesară pentru luarea în discuţie a regimului de detenție, cu aplicarea procedurii prevăzute la art. 8 din prezenta lege.
Măsurile alternative nu pot fi dispuse în cazul detinuților care au săvârșit abateri disciplinare. Măsurile alternative de executare a pedepsei privative de libertate nu se aplică pentru condamnările privative de libertate:
a) pentru săvârșirea de către condamnat a unei infracțiuni cu violență sau profitând de starea de neputință fizică sau psihică a victimei,
b) pentru infracţiuni de corupţie prevăzute la art. 289-291 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare sau pentru infracţiunile prevăzute la art. 254-257 din Legea nr. 15/1968 privind Codul penal al României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 16 aprilie 1997, cu modificările şi completările ulterioare (luare de mită, dare de mită, trafic de influență, codul penal și vechiul cod penal – n.r.),
c) persoanelor aflate în stare de recidivă.
Măsura alternativă de executare a pedepsei privative de libertate a executării la domiciliu constă în executarea la domiciliu a pedepsei privative de libertate cu supraveghere din partea unor lucrători anume desemnați de către MAI cu sau fără brăţară electronică.
Măsura alternativă de executare fracţionată a unei pedepse privative de libertate constă în executarea pedepsei numai în zilele de sâmbătă şi duminică, într-un centru de detenţie special înfiinţat pentru această măsură sau în penitenciar.
Măsura alternativă de executare în regim mixt a unei pedepse privative de libertate constă în executarea pedepsei la domiciliu cu prestarea de zile de muncă în folosul comunităţii, în echivalent.
(1) Ministerul Justiţiei implementează dispoziţiile prezentei legi, prin adoptarea de norme metodologice, în cel mult 30 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial. Judecătorul de supraveghere a privării de libertate, in condiţiile prezentei legi, va dispune stabilirea unei măsuri alternative de libertate pentru persoanele care au executat, fără a fi sancționate, jumătate din fracţia minimă de executat în sistemul penitenciar.
(2) Hotărârea privind stabilirea măsurii aplicării acesteia se comunică deţinutului în termen de 3 zile de la pronunțare. În situaţia în care a fost amânată aplicarea unei măsuri alternative de executare a pedepsei, deţinutul poate contesta hotărârea în 3 zile de la comunicare, la judecătoria din raza locului de deţinere. Hotărârea pronunţată de judecătorie este definitivă.
(3) În situația în care, în urma analizei, judecătorul de supraveghere amână luarea unei măsuri alternative, termenul maxim de amânare nu poate depăși 6 luni. După această perioadă, din oficiu sau la solicitarea persoanei private de libertate, judecătorul va dispune asupra stabilirii unei măsuri alternative de executare a pedepsei.
(4) Pe durata executării pedepsei persoana privată de libertate poate beneficia de oricare dintre măsurile alternative.
De Vlad Mitu