Tarifele anunţate sâmbătă de administraţia Trump, de 25% pentru bunurile importate din Canada şi Mexic şi de 10% pentru produsele din China, sunt aşteptate să aibă un impact semnificativ asupra industriei auto globale, relatează CNBC.
Timp de luni de zile, producătorii auto au adoptat o strategie de ”aşteptare şi observare” în faţa ameninţărilor tarifare, însă acum trebuie să implementeze planuri de rezervă pentru a compensa costurile suplimentare în următoarele săptămâni şi luni.
Impact major asupra industriei auto
În funcţie de detalii, tarifele impuse importurilor din Mexic vor avea cel mai mare impact asupra industriei auto, urmate de cele din Canada, iar apoi de cele din China, în funcţie de producător.
”Orice acţiune tarifară trebuie urmată de o renegociere a United States-Mexico-Canada Agreement (USMCA) şi de o revizuire completă a regimului comercial corporativ, care a afectat clasa muncitoare din SUA şi la nivel global”, a declarat Shawn Fain, preşedintele sindicatului United Auto Workers Union, într-un comunicat.
Reacţiile marilor producători auto
Companii precum General Motors şi alţi mari producători auto nu au oferit comentarii oficiale imediat după anunţ. Ford a refuzat să comenteze, în timp ce Honda a emis o declaraţie generală:
„Comerţul auto în America de Nord este esenţial pentru succesul global al Honda şi aşteptăm o soluţie rapidă care să ofere claritate şi stabilitate în întreaga regiune.”
Deşi marii producători auto au fabrici în SUA, aceştia depind semnificativ de importurile din Mexic pentru a satisface cererea consumatorilor americani. Aproape toate companiile auto care operează în SUA au cel puţin o fabrică în Mexic, inclusiv cei şase producători de top, care au reprezentat peste 70% din vânzările auto din SUA în 2024.
Creşteri de preţ şi scădere a cererii?
Tarifele sunt taxe aplicate importurilor, iar companiile care aduc bunuri din străinătate vor trebui să plătească aceste taxe. Există temeri că aceste costuri vor fi transferate către consumatori, ceea ce ar putea duce la scumpirea vehiculelor şi o posibilă scădere a cererii.
Producătorii auto care timp de decenii au produs fără taxe vamale în Canada şi Mexic ar putea pierde miliarde de dolari din cauza noilor măsuri impuse de administraţia Trump.