Ionuț Mișa, platforma petrolieră “parțial navă” și păcălirea ANAF de către Gabriel Comănescu

Dinu Alexandru
Credit Foto: Rise Project

Unul dintre cei mai bogați români, Gabriel Comanescu, proprietarul Grup Servicii Petroliere, deținător al unei flote de nave și platforme de foraj marin evaluată la peste 600 milioane de euro, a folosit cu succes rețeta financiară malteză, scrie Rise Project într-un articol care documentează și interacțiunea dintre omul de afaceri constănțean și actualul ministru al Finanțelor, Ionuț Mișa.

Citiți și Procurorii DNA s-au sesizat din oficiu și cu alte aspecte privind investigația Rise Project

Rise Project arată că, în timp ce companiile din România ale lui Gabriel Comanescu sărăceau, imperiul său de tip offshore din Malta se îmbogățea.

Bugetul de stat al României a fost păgubit cu suma de 30 de milioane de euro, iar unii dintre angajații companiilor off-shore din Malta ale milionarului român au intrat în greva foamei din cauza neplății salariilor.

Investigația jurnalistică arată și interacțiunea dintre Gabriel Comănescu și Ionuț Mișa: Între 5 și 20 mai 2016 GSP a avut conturile blocate. Comănescu a apelat la actualul ministru al finanțelor, Ionuț Mișa, care conducea direcția Mari Contribuabili din ANAF. Ionuț Mișa a ridicat sechestrul si a eșalonat datoria pe 30 de luni la o rată de 1 milion de euro. Astfel, ANAF a devenit proprietarul temporar al navei Neptun, evaluată la 37,5 milioane de euro. Pe 20 decembrie 2016, actualul ministru Mișa a constatat că Gabriel Comănescu nu s-a ținut de cuvânt și n-a plătit ratele, așa că a anulat înțelegerea inițială. Tot el a căzut însă la pace două zile mai târziu, când a semnat o nouă eșalonare a datoriilor și, în plus, a iertat compania de o altă datorie de peste 1 milion de euro.

Citeste si...  Gazprom a cerut despăgubiri Bulgariei

Pentru că nu a fost de acord cu amenda fiscului, miliardarul Comănescu a apelat la instanță. Ecuația procesului este simplă: Comănescu spune că platformele sunt nave maritime și că nu trebuie să plătească TVA pentru tranzacție iar ANAF afirmă că nu sunt nave și susține contrariul în privința taxelor.

ANAF l-a amendat cu 30 de milioane de euro (TVA și penalități) pentru vânzarea platformelor în Malta; Comănescu s-a plâns că a fost sancționat pe nedrept pentru că legea e de partea lui. A invocat o prevedere fiscală care spune că atunci când o navă este vândută între două companii din Uniunea Europeană, tranzacția este scutită de TVA. Fiscul a arătat că platformele de foraj sunt parțial nave: sunt nave doar când se deplasează la locul unde forează.“ se arată din investigațiile jurnalistice.

Întregul material poate fi citit pe Rise Project


Distribuie articol:
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *