La 100 de ani de la Marea Unire, România înregistrează cel mai grav deficit de forță de muncă

0

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului și Ministerului Transporturilor (MT) să accepte și să pună în aplicare soluții clare și practice pentru rezolvarea crizei de șoferi profesioniști cu care se confruntă transportatorii rutieri români care dețin autocamioane ce nu mai pot fi operate în lipsa șoferilor disponibili din piață.

Această criză s-a acutizat în ultima perioadă, afectând tot mai grav transporturile rutiere, care reprezintă principala ramură contribuitoare la exportul de servicii al României în 2017, conform datelor Băncii Naționale a României, iar situația se va agrava, în condițiile în care, în următorii 10 ani 40% din șoferii profesioniști din Germania se vor pensiona, iar companiile de transport germane vor atrage șoferi profesioniști din statele est-europene. Trebuie avut în vedere că șoferii profesioniști nu vor lucra până în ultima zi înainte de pensie pentru transport rutier internațional, ci se vor orienta spre alte tipuri de transport care să le permită să ajungă zilnic acasă.

Pentru că industria românească de transport rutier să poată continua să opereze în parametri eficienți, este necesar ca Guvernul și Ministerul Transporturilor să adopte măsuri urgente de soluționare a crizei de șoferi profesioniști din România.

În ultimii ani, UNTRR a propus autorităților române soluții concrete pentru rezolvarea crizei șoferilor profesioniști, cum ar fi angajarea șoferilor profesioniști din afara UE, prin asigurarea cadrului necesar examinării în limba engleză a acestora la examenul de competență profesională, condiție necesară pentru angajarea legală în România.

Este evident că nu trebuie așteptat ca șomajul în România să fie zero pentru a face import selectiv de forță de muncă. Alte state membre, precum Polonia, deși înregistrează un nivel al șomajului de 5,7%, Polonia importă forță de muncă necesară cantitativ și calitativ pe segmentele pe care nu poate face reconversii – și nu frânează dezvoltarea economică. Anul trecut, Polonia a înregistrat în economie o forță de muncă din afara UE de 1.000.000 de persoane, din care 52.000 numai în sectorul transportului rutier – șoferi profesioniști din afara UE.

Pentru a putea rămâne competitivi pe piața europeană, transportatorii români trebuie să beneficieze în egală măsură cu transportatorii din alte State Membre de prevederile legislației europene privind angajarea legală de șoferi din afara UE (conform Regulamentului european 1072/2009 – Articolul 5 Certificat de conducător auto). Legislația europeană permite Statelor Membre organizarea testării CPC (Certificat de Competență Profesională) într-o limbă străină, multe țări din UE au adoptat deja măsuri în acest sens, în timp ce România organizează această examinare numai în limba română blocând angajările pentru operatorii de transport.

UNTRR consideră că nu este justificată obligativitatea cunoașterii limbii române de către un șofer din afara UE pentru a fi angajat de un transportator român, pentru că în România sunt angajați cetățeni străini din oricare stat membru UE fără a avea obligația de a cunoaște limba română, așa cum și cetățenii români se pot angaja oriunde în UE. Dacă pentru aceștia comunicarea în limba engleză sau într-o altă limba străină nu este o problemă, atunci nu ar trebui să fie nici pentru cetățenii extra-comunitari.

O a doua măsură propusă de UNTRR Guvernului și Ministerului Transporturilor prevede creșterea angajării tinerilor ca șoferi profesioniști, prin stabilirea vârstei minime legale de 18 ani pentru exercitarea acestei profesii în România, similar altor State Membre UE.

Conform unui studiu al Comisiei Europene din 2016, 17 State membre (Austria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Franța, Grecia, Croația, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia și Marea Britanie) au stabilit deja vârsta minimă de 18 ani pentru șoferii de camioane (categoriile C și CE). Precizăm că Directiva 645/2018 prevede măsuri pentru armonizarea transpunerii în Statele Membre UE a vârstei minime de 18 ani pentru conducătorii auto transport rutier de marfă (categoriile C și CE).

În condițiile crizei de șoferi profesioniști din România și din UE, considerăm că neaplicarea acestei prevederi și în legislația românească dezavantajează transportatorii români față de competitorii lor din celelalte State Membre UE, care pot angaja conducători auto de la 18 ani (categoriile C și CE) pentru transportul rutier de mărfuri național și internațional.

O a treia măsură benefică pentru rezolvarea crizei de șoferi profesioniști din România este reconversia profesională prin alocarea de fonduri europene pentru programe de formare a șoferilor profesioniști, urmând modelul unor State Membre vecine precum Ungaria. În acest sens, Guvernul maghiar a emis o hotărâre privind asigurarea cadrului legal de finanțare a formării profesionale necesare pentru a compensa lipsa acută de șoferi profesioniști cu care se confruntă sectorul transporturilor rutiere, în vederea creșterii competitivității firmelor maghiare de transport rutier de marfă și persoane.

Transportatorii români au nevoie de soluții urgențe și eficiente din partea Guvernului și Ministerului Transporturilor la această criză acută de șoferi profesioniști, pentru că industria românească de transport rutier să poată continua să opereze în parametri buni. Ministerul Transporturilor poate promova în scurt timp toate propunerile UNTRR care se înscriu în practică europeană și poate contribui în mod real la soluționarea cât mai urgentă a problemelor de personal semnalate ale sectorului.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) trage un semnal de alarmă către clasa politică din România ca la 100 de ani de la Marea Unire, țara noastră înregistrează un deficit grav de forță de muncă, după ce în ultimii 15 ani peste 5 milioane de români au plecat în străinătate, iar, anual, peste 200.000 de români părăsesc țara pentru a lucra în străinătate.

UNTRR solicită măsuri urgențe pentru rezolvarea crizei șoferilor profesioniști, întrucât se frânează dezvoltarea industriei transporturilor rutiere din România. Dacă nu se vor aduce șoferi non-UE care să lucreze în România, firmele își vor muta sediile în Europa Centrală și de Vest.

Lipsa oricăror măsuri imediate care să permită firmelor de transport rutier din România să angajeze șoferi străini, constituie un sabotaj economic al industriei transporturilor rutiere din România!

România și fiecare industrie din România se află într-o competiție directă cu celelalte state din UE și cu industriile similare din alte țări! Pentru a ne menține competitivitatea și locul în lume, trebuie ca autoritățile și mediul economic să lucreze împreună!

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apară interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.

Foto: Pixabay

Lăsaţi un mesaj

Te rugăm să adaugi un comentariu
Vă rugăm să completaţi numele