Magistralei 1 Mai – Otopeni: milioane pierdute din cauza nepăsării Metrorex. Metroul nu va opri prea curând în stația Aeroport Henri Coandă. Magistrala a rămas la stadiul de proiect de peste 10 ani. Bani sunt, aproape un miliard de euro, inclusiv din credite externe. Dar nu au fost cheltuiți, iar pentru nefolosirea lor România plătește penalități de milioane de euro.
Specialiștii spun că ritmul de finalizare a unui traseu de metru este de 1,5 km pe an, asta însemnând că dacă s-ar ocupa de mâine de această magistrală, constructorii au termina-o cel mai devreme în 2030.
Totuși, niciun șef de la Metrorex nu a fost adus în fața justiției pentru incompetența care ne costă bani și timp.
Construcția Magistralei 6 a fost împărțită în două loturi: „1 Mai – Tokyo” și „Tokyo – Otopeni”, fiecare cu 6 stații.
Pentru lotul 1, Metrorex are la dispoziție chiar de anul trecut 517 milioane de euro, bani europeni. Pentru tot proiectul însă, compania mizează și pe 320 de milioane de euro acordați de Japonia printr-un credit aprobat încă din 2010. Deși banii pot fi folosiți până la anumite termene, lucrările nu au început.
Până în prezent nu au fost semnate contractele pentru construcția Magistralei 1 Mai – Otopeni. Pentru primul lot, licitația este în curs de derulare, iar pentru cel de-al doilea va începe până la sfârșitul anului, spun reprezentanții Metrorex.
Metrorex, total nerealist
Întrebată dacă există riscul pierderii acestor bani, conducerea Metrorex a precizat că finanțările pot fi prelungite. Termenul de execuție a magistralei, lungă de 14 km, este de 4 ani, după semnarea contractelor. Dar totul depinde și de contestații. Asta chiar dacă practica internațională arată că se poate înainta cu maxim 1,5 km pe an.
Pentru creditul nefolosit timp de 10 ani, România a plătit Japoniei deja penalități de aproximativ 3 milioane de euro, arată calculele noastre, pe baza datelor puse la dispoziție de Metrorex.
Metroul se dorește a fi o soluție și pentru cei care fac naveta în și dinspre Otopeni, dar și pentru zona Romexpo, unde se construiesc blocuri și clădiri de birouri.
Pentru moment, cei care vor să ajungă la aeroport pot folosi doar autobuze, taxiuri și mașini personale. Trenul care va lega aeroportul de Gara de Nord este încă în lucru și ar putea circula de la sfârșitul anului.
Vezi și Casoteca.ro/magazin/
Sursa: TVR