Metroul clujean: ”una din cele mai mari investiţii în infrastructura de transport europeană”

Alexandru Ionescu

Asociaţia Pro Infrastructură prezintă, marţi, date despre metroul clujean, proiect estimat la 6,6 miliarde de euro, ceea ce îl face ”una din cele mai mari investiţii în infrastructura de transport europeană”.

 

Specialiştii apreciază că impactul şantierului asupra locuitorilor va fi major, cu trafic închis în unele zone minim un an, iar proiectul are pentru constructor provocări majore. Mare parte din şantier se va derula în zone cu monumente istorice de listă A.

”Săptămâna trecută s-a lansat licitaţia pentru proiectarea şi execuţia metroului uşor din Cluj-Napoca. Estimată la peste 6,6 miliarde lei fără TVA, este momentan una din cele mai mari investiţii în infrastructura de transport europeană”, au transmis, marţi, reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură.

Aceştia prcizează că este vorba de metrou „uşor”, nu „greu”, ca în Capitală.

”Până în 2026 este fezabilă DOAR realizarea structurii (săpătura) galeriilor şi staţiilor pe intervalul Sfânta Maria-Sopor, plus depoul, deci NU se va putea circula! Finanţarea este asigurată doar pentru această primă etapă. Impactul şantierului asupra cetăţenilor este semnificativ, cu trafic rutier închis minim un an. Provocări tehnice majore: sol instabil în centrul plin de clădiri de patrimoniu şi filon de sare în zona Piaţa Mărăşti”, au mai transmis reprezentanţii asociaţiei.

Aceştia explică faptul că se va semna contract cu un singur antreprenor şi acoperă tot ce este necesar, mai puţin trenurile care se comandă separat.

Data limită de depunere a ofertelor este 9 mai.

”Proiectul are 3 faze. Primele 9 staţii (din totalul de 19), secţiunea Sfânta Maria-Europa Unită, plus depoul Sopor sunt denumite „Faza 1”, vedeţi harta. Finanţarea acestei etape este din PNRR şi Programul Operaţional Transport în proporţie de 66%. Fazele 2 (extensia spre Mănăştur şi Floreşti) şi 3 (spre Bd. Muncii) vor fi construite ulterior, iar primăria va privi către autorităţile de la Bucureşti pentru bani. Deşi studiul de fezabilitate este calitativ, termenele de execuţie prevăzute în el nu vor fi respectate. Jalonul din PNRR este totuşi realizabil, adică doar structura de rezistenţă (tunelurile şi staţiile fără finisaje) să fie terminată în 2026. Contractul însă trebuie semnat anul acesta şi jumătate din lucrări trebuie să fie gata în 2024 (condiţionalităţi PNRR)”, mai arată Pro Infrastructura.

Citeste si...  Aglomerație mare la metrou, chiar dacă e vară și studenții și elevii sunt în vacanță, iar mulți români sunt în concediu. Ministerul Transporturilor nu anunță nicio măsură

Reprezentanţii asociaţiei arată că metroul clujean este „uşor”, trenurile vor fi lungi de 51 metri, cu 3 vagoane şi capacitate maximă 540 persoane, similare tramvaielor, faţă de 112 metri cu 6 vagoane şi aproape 2200 persoane în Capitală.

Trenurile vor fi complet automate (driverless), frecvenţa maximă fiind de 90 de secunde.

Putin a apărut la concertul de la Moscova cu o geacă de 12.000 de euro


Etichete:
Distribuie articol:
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *