Bucureștenii ar putea avea ocazia să voteze dacă vor sau nu trotinete electrice în regim self-service în orașul lor.
Inițiativa aparține viceprimarului Capitalei, Stelian Bujduveanu, care a înaintat deja un proiect de hotărâre de Consiliu General. Mai rămâne de văzut dacă proiectul va avea susținere de la grupurile politice din Consiliul General, ca să fie supus votului pe ordinea de zi.
„În calitate de Viceprimar General și de consilier al Partidului Național Liberal, am elaborat în urmă cu un an Regulamentul pentru folosirea trotinetelor. Documentul a urmat toți pașii legali, inclusiv dezbaterea publică, fiind propus și scos de 3 ORI de pe ordinea de zi a Consiliului General. Am decis astfel că Bucureștiul nu mai poate aștepta. Ne întoarcem la cea mai bună formă de democrație și îi întreb direct pe bucureșteni, prin referendum, dacă își doresc sau nu trotinete electrice în regim self-service pe străzile orașului”, a scris Bujduveanu pe pagina de Facebook, completând că referendumul să aibă loc în același timp cu alegerile europarlamentare care vor avea loc anul viitor, duminică, 9 iunie.
„Invit consilierii generali, indiferent de culoarea politică, să semneze și să susțină acest demers. Începând de astăzi propunerea de referendum și lista pentru semnături sunt disponibile la Cabinetul meu din cadrul Primăriei Capitalei – Bd. Regina Elisabeta, nr. 47”, a mai scris Stelian Bujduveanu.
Amintim, în septembrie 2022, Primăria Capitalei a pus în dezbatere publică un regulament privind condițiile de utilizare a trotinetelor electrice închiriate în regim self-service prin intermediul platformelor online, dar acesta nu a fost aprobat. Regulamentul propunea, în linii mari, ca trotinetele electrice închiriate în regim self-service prin platformele online să poată fi conduse numai de persoane peste 14 ani, care să aibă asupra lor actul de identitate şi să respecte regulile de circulaţie, iar accesul să se facă pe pistele de biciclete, unde acestea există, sau doar pe drumurile unde viteza maximă admisă este de 50 de km/h, acolo unde nu sunt piste de biciclete. De asemenea, se propunea să fie interzisă folosirea gadgeturilor, inclusiv a căştilor audio, în timp ce este condusă trotineta electrică, iar trotinetele să fie parcate pe trotuar doar în zone special amenajate. Tot de Stelian Bujduveanu era inițiatorul proiectului.
Anul acesta, Parisul a interzis trotinetele electrice prin aplicațiile de ride-sharing, de la 1 septembrie, tot în urma unui referendum. Mulți parizieni au spus că s-au săturat să le vadă cum fac zig-zag printre pietoni, chiar și restricționate la 10 km/h în anumite zone, sau cum sunt parcate în mijlocul trotuarelor. Totodată, mai multe accidente ar fi avut loc din cauza acestora.
Referendumul fără precedent a fost organizat la începutul lunii aprilie, iar tabăra „NU” a câștigat cu aproape 90%. Totuși, doar 7,46% dintre persoanele înscrise pe listele electorale s-au prezentat la vot. De asemenea, primarul socialist al Parisului – Anne Hidalgo, făcuse ea însăși campanie împotriva lor pentru a reduce „deranjul” din oraș. Drept urmare, începând din august, cele 15.000 de unități au fost scoase treptat de pe străzile Parisului.
Ulterior, tot luna trecută, autoritățile din Roma au anunțat că vor să organizeze un referendum în privința trotinetelor electrice de închiriat din capitala Italiei.
Citește și: Roma ar putea interzice trotinetele electrice, la fel ca Parisul