Un raport al Curții de Conturi arată că în perioada 2017-2018 angajările și promovările în cadrul Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB) s-au făcut netransparent și fără să existe criterii de selecție clare. Asta ca să nu mai vorbim de criteriile de performanță, care, în multe cazuri au lipsit cu desăvârșire. Unul dintre cazurile analizate de Curtea de Conturi a fost cel al lui Alexandru Ivan, actualul director general al companiei. Potrivit experților de la Curtea de Conturi, pentru ca acesta să devină angajat al CNAB, în decembrie 2017 a fost creat un post special pentru el și a fost organizat în doar câteva zile un concurs pe repede înainte la care doar el a participat.
În decembrie 2017, Alexandru Ivan era, prin detașare, directorul comercial al Companiei Naționale Aeroporturi București, pe scurt CNAB, potrivit propriului CV. Este instituția care administrează cele două aeroporturi de lângă Capitală, Băneasa și Otopeni. Își luase funcția în primire cu câteva luni înainte. În septembrie se transferase de la SC Electrificare CFR SA, o altă companie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, unde ocupa funcția de director general adjunct, la CNAB, unde fusese membru în Consilul de Administrație din februarie și până în august 2017.
Cuvântul-cheie este detașare. În decembrie 2017, Alexandru Ivan nu era angajat deplin al companiei.
Situație care a fost remediată, potrivit Curții de Conturi, prin scoaterea la concurs a unui post de referent de specialitate la serviciul managementul calității. „Postul scos la concurs a fost creat suplimentar în ștatul de funcții la serviciul managementul calității cu aprobarea directorului general (Bogdan Mîndrescu, numit în funcție în aprilie 2017) și la un nivel de salarizare mult superior față de aceleași poziții din cadrul serviciului”. Pe 11 decembrie a fost postat pe site-ul intern al CNAB anunțul de angajare. La o zi distanță, s-a luat decizia de organizare a unui concurs extern pentru ocuparea acestei funcții, deoarece nimeni din interiorul CNAB nu și-a depus dosarul.
Pe 15 decembrie postul a fost declarat vacant, iar pe 18 decembrie s-a publicat pe site-ul CNAB, la secțiunea Cariere, anunțul privind organizarea unui concurs extern pentru ocuparea respectivei funcții. Concursul urma să fie susținut pe 22 decembrie, cu 3 zile înainte de Crăciun. Celor interesați de postul de referent li se cerea să aibă printre altele experiență minim 4 ani în domeniul achizițiilor publice și certificat de expert achiziții publice eliberat de Ministerul Muncii, deși spun sursele G4Media, direcția de calitate nu desfășoară proceduri de achiziții publice. Alexandru Ivan îndeplinea însă acele condiții.
Nicio zi referent, mereu director
La concurs s-a înscris un singur candidat, care a și fost declarat admis. Cine era acel candidat? „Acesta era detașat în cadrul CNAB în perioada organizării concursului în funcția de Director la Direcția Comercial, Achiziții și Relații Internaționale, drepturile salariale fiind asigurate de către CNAB, inclusiv indemnizația de conducere, care are un nivel peste nivelul salariului brut”, scrie în raportul Curții de Conturi.
Prin urmare, Alexandru Ivan, pe atunci director comercial detașat se angaja prin acest concurs ca referent de specialitate în cadrul CNAB, urmând ca prima zi de lucru în noua calitate să fie 5 ianuarie 2018.
Același raport spune, însă, că fix pe 5 ianuarie, directorul general al CNAB, Bogdan Mîndrescu, „emite decizia de numire temporară a acestuia pe o durată de 120 de zile pentru funcția de Director la Direcția Comercial, Achiziții și Relații Internaționale”. Cu alte cuvinte acesta a fost numit pe postul pe care îl ocupase inițial prin detașare.
Concluzia Curții de Conturi este foarte clară: postul de referent de specialitate la serviciul managementul calității „a fost creat și declarat vacant în scopul ocupării de către persoana detașată, singurul participant la concurs. Ulterior încadrării în funcție, entitatea nu a demonstrat utilitatea vacantării acestui post, persoana încadrată în funcție fiind numită încă din prima zi de la angajare pe o funcție de conducere la o altă structură organizatorică”.
Citește și: Acord pentru pregătirea profesională a angajaților din domeniu bancar