Rapt din banul bucureștenilor: Preţul anual plătit de Metrorex pentru mentenanţă, de patru ori preţul real!

0

Preţul anual plătit de Metrorex pentru mentenanţa trenurilor de metrou, de 42 de milioane de euro, depăşeşte de patru ori preţul real al acestor servicii, a declarat, miercuri, preşedintele Unitatea – Sindicatul Liber Metrou (USLM), Ion Rădoi.

“Vă spun clar, cel puţin de patru ori preţul, anual, faţă de cel real. Deci cel puţin de patru ori preţul!”, a răspuns liderul sindical al angajaţilor din metrou, întrebat dacă există o evaluare a felului în care se cheltuieşte suma anuală de 42 de milioane de euro plătită de Metrorex pentru serviciul de mentenanţă a trenurilor.

Serviciul de mentenanţă a ramelor de metrou este asigurat de compania Alstom, prin contract cu Metrorex.

Preşedintele USLM a estimat că internalizarea acestui serviciu în cadrul Metrorex ar face ca acest preţ să scadă la mai puţin de jumătate din cel actual.

Citește și Metroul din Drumul Taberei nu e gata nici în 2019

“Clar sub jumătate de preţ, mult mai puţin decât jumătate din preţ. Alstom ne bagă nouă pe costuri absolut toate cheltuielile, plus profitul pe care şi l-au creat, deci toţi banii îi plăteşte Metrorex, statul român. Ei nu au venit de acolo cu un franc, au venit să ia francii de aici şi nu au făcut nicio investiţie, tot ce s-a plătit a fost de către Metrorex”, a afirmat Ion Rădoi.

Acesta a susţinut că externalizarea acestui serviciu a crescut costurile pentru Metrorex.

“Metroul trebuie să revină la patria-mamă, la Metrorex, şi mă refer la partea de mentenanţă, adică Uzina de Reparaţii şi Depourile trebuie să revină acolo unde au fost, la Metrorex. Să motivez: în urmă cu 17 ani, aveam 1.200 de salariaţi, toate trenurile erau IVA de la Arad din anul 1978, şi ne costa la vremea respectivă circa 12 milioane de euro, ca să echivalăm în banii de azi, toate cheltuielile de întreţinere şi reparaţii. Azi, cu un parc care este nou în procent de peste 80%, deci nu necesită aceleaşi intervenţii, cu 500 de salariaţi în loc de 1.200, ne costă 42 de milioane de euro pe an. Vă las să vă gândiţi dumneavoastră dacă este bine sau rău ca acest serviciu de mentenanţă să fie internalizat, să revină la Metrorex”, a precizat Ion Rădoi.

Preşedintele USLM a avertizat că varianta sigură pentru călători este transferarea serviciului de mentenanţă a trenurilor de metrou în interiorul Metrorex.

“Varianta ideală, varianta sigură, atât pentru călători, cât şi pentru salariaţii noştri pe care îi reprezentăm acolo, este internalizarea. Trebuie ca această activitate să revină la Metrorex, şi atunci răspundem în faţa publicului călător, că iată, după 40 de ani nu am avut probleme, dar acum simţim că se clatină, simţim o anumită instabilitate”, a afirmat Ion Rădoi.

Liderul sindicaliştilor de la metrou a menţionat că nu este clar de către cine va fi realizată mentenanţa ramelor de metrou de la 1 ianuarie, în contextul în care contractul cu compania Alstom a expirat.

“Începând cu data de 1 ianuarie 2020, conform contractelor în derulare, nu ştim cine va asigura mentenanţa trenurilor de metrou. Un contract desfăşurat cu firma franceză Alstom care a început în urmă cu 17 ani expiră, de fapt a expirat în acest moment, iar de la 1 ianuarie nu ştim ce se va întâmpla şi cine va asigura această mentenanţă. Întrebarea mea e mai mult decât logică: dacă avem un contract pe 17 ani şi ştim că expiră, ce am făcut în această perioadă? De ce nu s-au luat măsurile care se cuveneau? De ce nu s-au luat măsurile legale? De ce nu s-au scos eventual la licitaţie”, s-a întrebat Ion Rădoi.

Acesta a atras atenţia că joi, 12 decembrie, expiră termenul-limită stabilit pentru depunerea ofertelor de preluare a activităţii de asigurare a mentenanţei trenurilor.

“Până la ora actuală nu ştim spre ce ne îndreptăm. Data limită stabilită pentru depunerea ofertei a fost prevăzută pentru 12 decembrie 2019, adică mâine (joi, n.r.) până la ora 10:00 să se depună o ofertă de preluare a acestei activităţi. Avem contract pe 17 ani şi venim cu o ofertă sau cu o propunere de ofertă cu 18 zile înainte. Mai menţionează aici că s-ar cuveni să prelungească cu încă un an către această firmă – păi de ce să nu mai ia încă 42 de milioane de euro, nu?, timp în care ar avea posibilitatea să organizeze licitaţii sau ce se va hotărî. Oricum licitaţiile vor fi în defavoarea metroului”, a apreciat Ion Rădoi.

Liderul sindicaliştilor de la metrou a estimat că Metrorex va aloca acest contract prin negociere directă.

“Probabil (Metrorex, n.r.) o să facă o negociere directă, totul e cusut cu aţă albă, totul este lucrat dinainte. De ce nu au făcut până acum? Ca să fii obligat să dai Alstom, în continuare, se preconizează 1 an de zile, dar de ce nu ai făcut asta până acum? De ce nu se face internalizare, care ar lucra maxim o lună, şi predai metroului tot ce ai avut. Avem infrastructura noastră, avem salariaţii noştri, ei au un director venit de la Paris, şi atât. Restul este tot al Metrorex. Trebuie doar să se facă o predare-primire şi atât”, a susţinut Ion Rădoi.

Lăsaţi un mesaj

Te rugăm să adaugi un comentariu
Vă rugăm să completaţi numele