UPDATE:
Președintele PNL București, Cristian Bușoi susține ca în joc sunt interese ale unui grup de apropiați ai primarului general.
„Nu există niciun motiv real al interzicerii Uber și Taxify. Nu au existat plângeri de la nivelul cetățenilor, nu au existat încălcări ale legii de către companiile respective, ba dimpotrivă, chiar companiile contribuie la bugetul local și la îmbunătățirea condițiilor de transport din Capitală. Singurul motiv real al deciziei primarului este un lobby puternic, mulți bani și beneficii câștigate de un grup de interese apropiat primarului general. Fără îndoială că și Uber și Taxify produc concurență și nemulțumire, dar de aici și până la interzicerea a două companii private este cale lungă, iar decizia Primăriei întoarce Bucureștiul în timp”, afirmă Bușoi, într-un comunicat de presă.
Potrivit lui Bușoi, PNL susține o dezbatere despre cum să arate transportul în Capitală, el punctând că aplicațiile de car sharing ajută direct la reducerea aglomerației din trafic, cea mai importantă problemă a Bucureștiului, pentru rezolvarea căreia Gabriela Firea nu a făcut nimic de un an și jumătate de când este primar al Capitalei.
„Primăria trebuie să se asigure că există posibilitatea unor servicii de taxi la standarde de calitate, care să corespundă unei Capitale europene, dat fiind foarte bine cunoscute problemele taxiului din București. În niciun caz soluția nu este distrugerea serviciului de car sharing, pentru că acesta contribuie direct la ridicarea standardelor în domeniul transportului privat și la bugetul local”, consideră liberalul.
La aceste manifestări sunt așteptate aproximativ 5.000 de taxiuri, autobuze, autocare care aparțin patronatelor din domeniul transportului de persoane în regim taxi, transporturi prin curse regulate și PFA din taximetrie.
Mitingul de protest se va desfășura sub organizarea Confederației COTAR. Organizația precizează că vor fi depuse cereri de protest la aceeași oră, în aceeași zi, în toate marile orașe, deci aglomerația și ambuteiajele pot fi replicate și în alte orașe din România.
COTAR transmite că mitingul are drept ordine de zi următoarele puncte:
Pirateria în transportul de persoane a devenit o activitate tolerată și nesancționată de autoritățile române. Activitățile ilegale, neautorizate, nelicențiate de transport persoane în regim taxi, prin folosirea unor platforme informatice de tipul UBER, încalcă dreptul la concurență loială și conduc la dispariția activității de taxi în condiții legale. Deși firmele care practică pirateria încearcă să creioneze altă situație juridică, susținând că activitatea lor doar facilitează relația de ride-sharing dintre șofer și persoanele interesate de aceste servicii, aceste firme desfășoară în fapt activitatea de dispecerizare și transport persoane în regim de taxi, aspect care rezultă atât din funcțiile aplicației Uber, cât și din calitatea în care acționează șoferii, modul de lucru al acestora și din relația acestora cu partenerii UBER (societăți comerciale și șoferi).
Lipsa de implicare a autorităților române a permis, în decursul ultimilor ani, dezvoltarea unui fenomen al transportului regulat de persoane fără licență, în mod ilegal, dar nesancționat, cu orare afișate și stații de preluare a clienților, în mod clar stabilite. Astfel de firme care desfășoară activități ilegale au ajuns să-și promoveze serviciile și prin reclame și spoturi publicitare: “Peste 40.000 de clienți și mai mult de 2.000.000 Km anual parcurși în siguranță ne recomandă ca cea mai bună și sigură companie de transport”. Lipsesc din această prezentare două cuvinte cheie, care ar trebui să preocupe serios autoritățile
române: ilegal și ilicit.
Legea taximetriei conține în mod deliberat formulări evazive și incomplete, pentru a permite grupurilor de interese apropiate unor oameni politici să profite de o legislație lacunară și făcută cu dedicație.
Pe de altă parte, în timp ce transportatorii care prin curse regulate și taxi sunt supuși controalelor drastice din partea autorităților competente, clienții apelează la cursele ilegale, care sunt mai ieftine tocmai pentru că nu se plătesc taxele și impozitele prevăzute de legislația în vigoare pentru cei care fac transport de persoane în mod legal. Aceste curse nu sunt verificate, nu sunt sancționate și nici fiscalizate, însă au deja reclamă agresivă pe toate paginile de internet, prejudiciind afacerile legale ale firmelor autorizate, cu licență, plătitoare de taxe și impozite la bugetul statului, conform legislației în vigoare.
Noi nu cerem să dispară concurența de pe piață, ci să se autorizeze, conform legislației în vigoare. Astfel vom avea o concurență legal autorizată. Legea românească trebuie să protejeze activitățile legale și să găsească mijloace de descurajare a activităților ilegale.
Reprezentanții patronatelor din transporturile rutiere de persone au solicitat și au insistaț, în luna martie 2010 ca reprezentanții guvernului să aprobe O.U.G. nr. 34/2010 privind unele măsuri pentru întărirea controlului în scopul combaterii transporturilor ilicite de mărfuri și persoane.
Citește și Primăria se gândește să desființeze Uber și Taxify sau le obligă să se autorizeze
Atâta timp cât acest act normativ a fost în vigoare și a putut fi aplicat de către organele de poliție, s-au încasat din amenzi milioane de euro, iar noi, transportatorii autorizați și licențiați, am putut să ne desfășurăm activitatea într-un cadru legal și concurențial. Dar, odată cu aprobarea prin lege a O.U.G. nr. 34/2010, respectiv Legea nr. 168 din 14 iulie 2010 s-a abrogat articolul prin care se sancționa activitatea neautorizată și ilegală.
Ulterior, prin Legea nr. 129/03.06.2015 s-au adus modificari la art. 55 punctul 3 din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, în sensul că, după litera g) s-a introdus o nouă literă – litera h), cu următorul cuprins:
„h) aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, în mod repetat, de transport
public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri, cu un autovehicul, fără respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau, după caz, ale art. 7 alin. (3)”
În același timp, credem că Guvernul României trebuie să ne spună în ce parte dorește să se îndrepte această activitate a noastra:
1. Către economia subterană, orice doritor din UE vine în România, își deschide o afacere fără respectarea legislației românești, sau orice cetățean român posesor al unui mijloc de transport se apucă de taximetrie sau de alte transporturi, în timpul liber, fără respectarea legilor în vigoare?
sau
2. Ținând cont de faptul că transportul de persoane în România este reglementat, toți cei care doresc să efectueze transport de persoane sau de dispecerizare pe teritoriul României nu o pot face decât cu respectarea cadrului legal.
Taximetriștii sunt supărați pe UBER, dar nu vor să crească deloc calitatea serviciului propriu
”Solicităm urgent elaborarea și aprobarea unei Ordonanțe de Urgentă prin care să se elimine mențiunea „în mod repetat”, întrucât constatarea unor asemenea aspecte este foarte greu de efectuat de către organele de control, iar instanțele de judecată anulează procesele-verbale de constatare, pe motiv că nu este suficient că a comis fapta de 2-3 ori, și cu mențiunea ca platformele informatice gen UBER care sunt folosite în preluarea și transmiterea comenzilor de la clienți către taximetru să nu poată fi utilizate decât în cadrul unui dispecerat autorizat conform legilor în vigoare.”