Transportul rutier de mărfuri este unul dintre domeniile cu cea mai mare creștere a numărului de companii înființate în anul 2016, comparativ cu anul 2015. Dar, mai puțin de 10% dintre aceste companii au șanse reale de a rezista pe piață în următorii ani, arată o analiză realizată de Creditinfo la nivel național.
9,2% este ponderea exactă a companiilor solvabile și de încredere din domeniul transportului rutier de mărfuri, aceste companii reprezentând motorul întregului domeniu de activitate.
Conform Registrului Comerțului, înființarea de companii în domeniul transportului rutier de mărfuri este în plină creștere, anul 2016 reprezentând maximul istoric cu peste 3.800 companii înființate în acest domeniu. Ca număr de companii înființate, anul 2016 este urmat de anul 2015 și 2014, în ultimii 3 ani depășindu-se de fiecare data recordul de companii înființate, record înregistrat în anul 2008.
SRL-D, un motiv
Unul dintre motivele creșterii numărului de companii din domeniul transportului rutier de mărfuri este dat și de programul SRL-D, program unde în intervalul 2011-2016 au fost înființate peste 1.300 astfel de companii. Mai mult de atât, în intervalul 2014-2016 cele mai multe companii SRL-D au fost înființate în acest sector de activitate, depășind domenii de activitate precum service-urile auto sau construcțiile.
„Înființarea unei companii în domeniul transportului rutier de mărfuri este relativ ușoară, investiția inițială constând deseori într-un autovehicul destinat transportului care la început poate fi și second-hand. Mai mult, costurile operaționale sunt relativ reduse, salariile șoferilor (deseori minimul pe economie și bonusuri la kilometrii parcurși) și combustibilul consumat”, explică Aurimas Kacinskas, CEO Creditinfo România.
Cresc vânzările, dar profiturile scad
Creșterea domeniului este vizibilă atât în cazul numărului de angajați, cât și a vânzărilor totale obținute în anul 2016 comparativ cu anul 2015. Domeniul transportului rutier de mărfuri a înregistrat o creștere a numărului de angajați de la aproximativ 122.000 persoane la peste 129.000 persoane, susține studiul realizat de Creditinfo România.
Creșterea se observă și în cazul vânzărilor, acestea ajungând în anul 2016 la aproximativ 35 miliarde de lei, de la 33 miliarde de lei în anul 2015.
În altă ordine de idei, profitul total generat de domeniu este într-o ușoară scădere, de la 1,8 miliarde de lei la aproximativ 1,67 miliarde de lei.
Valoarea indicatoriilor medii păstrează trendul indicatorilor generali. Astfel, dacă în anul 2015 o companie din domeniul transportului rutier de mărfuri obținea în medie o cifră de afaceri de 1,13 milioane lei, în anul 2016 aceasta a crescut sensibil la 1,18 milioane lei. Profitul mediu înregistrat de aceste companii a scăzut, însă, cu 7.000 de lei, la 55.000 de lei.
Argeșul si Clujul bat Bucureștiul. Bihorul, Aradul și Timișul țin aproape
Din punctul de vedere al cifrei de afaceri totale generate de companiile care activează în domeniul transportului rutier de marfuri, cea mai mare valoare o generează cele din județele Argeș și Cluj, ambele cu puțin peste 3 miliarde lei, urmate de cele din București cu 2,9 miliarde lei.
Cele mai profitabile companii din domeniul transportului rutier de mărfuri se regăsesc în județele Mehedinți, Vrancea, Tulcea și Constanța, unde profitabilitatea este de aproximativ 9%. La polul opus, în județele din vestul României, Bihor, Arad și Satu-Mare, funcționează cele mai puțin profitabile companii de transporturi rutiere de mărfuri.
„Spre deosebire de multe domenii de activitate, unde marea pondere a angajaților și a veniturilor sunt canalizate spre companiile cu sediul în Municipiul București, în cazul transportului rutier de mărfuri acestea sunt distribuite mult mai uniform”, explică Aurimas Kacinskas.
Când 9,2% e mai mare decât dublul lui 90,8%
Creditinfo Romania a analizat toate companiile din Romania pentru certficiarea de solvabilitate Strongest in Romania și a demonstrat că, în ciuda creșterilor înregistrate de domeniul transportului rutier de mărfuri, doar 9,2% din companiile care activează în acest domeniu sunt solvabile, având șanse să reziste pe piață pentru o perioadă mai lungă de 9 ani.
Cele 9,2% companii puternice și solvabile din acest domeniu generează 43% din vânzările totale ale întregului domeniu pentru anul 2016, asigurându-și totodată 65% din profiturile obținute. Astfel, 9,2% dintre companiile din domeniu contribuie cu aproape de două ori mai mulți bani la bugetul de stat comparativ restul de 90,8% companii care se regăsesc în această categorie.
Din punctul de vedere al profitabilității situația este similară. Cele 9,2% companii solvabile și puternice, eligibile pentru obținerea certificării Strongest in Romania au o profitabilitate de peste 2 ori mai mare decât restul de 90,8% companii din domeniu. Practic, o companie Strongest in Romania obține 7 lei profit la 100 lei vânzări spre deosebire de o companie care nu se califică pentru această certificare care obține mai puțin de 3 lei profit la 100 lei vânzări.
Nu în ultimul rând, cele 9,2% companii puternice si solvabile au o viteză de plată a datoriilor de 100 de zile, spre deosebire de 250 zile, restul de 90,8% companii din domeniu, în condițiile în care viteza de recuperare a creanțelor este aproximativ egală, 74 zile față de 98.
Sursa: Transporturi: când 9,2% e mai mare decât dublul lui 90,8%