Conform unui studiu realizat de Euler Hermes asupra pieței de retail din România, aceasta a avut o creștere de 12% în anul 2016. Acest lucru s-a datorat creșterii salariului minim brut (în prezent 1.450 lei), reducerea TVA de la 24% la 19% și ocuparea mai mare a forței de muncă cu 0,16% față de 2015.
Creșterea consumului a amplificat dinamica pieței comerciale, astfel că, în anul 2016 au fost livrați 230.000 de metri pătrați de spații comerciale noi, în creștere cu 40% față de 2015. Și sectorul comerțului a înregistrat un număr record de 240 de magazine noi, dintre care cei mai activi jucători au fost: Profi 134 de magazine, Mega Image 60, Lidl 11 și Kaufland 6.
Comercianții s-au concentrat mai mult pe deschiderea magazinelor de proximitate și a magazinelor de format mic. Legislația a menținut pragul obligatoriu de 51% pentru produsele românești în sortimentul total de produse.
O piață de 40 de miliarde de euro
În prezent piața românească de retail este estimată la 40 miliarde euro, cu 4 mari jucători, deținând o cotă de 60%: Kaufland, Carrefour, Metro Cash&Carry și Auchan. În România, 85% din produsele vândute în lanțul de comerț sunt de origine mixtă, iar 15% sunt produse locale.
Carrefour, Kaufland și alți retaileri și-au îndreptat mai mult atenția către produsele locale și și-au consolidat relațiile cu mai mulți producători locali și au deschis noi centre regionale de logistică (depozite) pentru a sprijini extinderea rețelelor.
De altfel, România este, după Turcia, Rusia, Franța și Italia, în topul țărilor cu creștere de spații comerciale: de la 50 la 100 metri pătrați la mia de locuitori în ultimii 4 ani, dar cu mult sub media europeană. În marile orașe există o creștere a apetitului pentru spațiile de dimensiuni mari în timp ce spațiile stradale rămân în continuare cu un preț de închiriere ridicat. Retailerii (Profi, Penny, Lidl) continuă să dezvolte rețelele mai degraba în orasele mici unde nivelul chiriilor este mai scăzut.
Pentru 2017 au fost anunțați peste 43.000 de metri pătrați de spații comerciale în România. Provocarea anului 2017 a fost creșterea pieței în orașele mici și mijlocii, mai ales că statisticile arată că retailul prin lanțurile mari de magazine are o pondere de 62,4% în România (februarie 2017) față de 90% în țările dezvoltate.
În acest context, retailul are șanse de creștere cu o concentrare în orașele mai mici (cu mai puțin de 100.000 de locuitori), unde deocamdată comerțul este reprezentat de magazinele stradale. De asemenea, regiunile mai puțin dezvoltate (Moldova) sunt vizate de comercianți precum Lidl, care a anunțat extinderea în această zonă.
Comerțul online și centrele logistice
eMag caută un nou centru logistic, fiind sprijinit în acest demers de dezvoltarea noilor centre regionale de logistică. Carrefour și Kaufland vor extinde și ei centrele de logistică care deservesc magazinele din București. Profi a deschis în 2017 primul centru logistic din Cluj.
Pe lângă abordarea de a îmbunătăți aspectele magazinelor, comercianții se concentrează și pe dezvoltarea magazinelor online și oferirea de modalități de plată alternative. Il Paso a declarat că deja a realizat 11% din cifra de afaceri pe mediul online, la polul opus Intersport înregistrând abia 1%, în timp ce Noriel, cel mai mare distribuitor de jucării a declarat că peste 60% din comenzi sunt plasate de pe telefonul mobil și doar 10% sunt plătite prin comerțul electronic. Cărturești (comerciantul de cărți) vizează o creștere de 70% a vânzărilor online.
Comercianții de talie internațională au accelerat această dezvoltare în 2017 cu Mega Image, Kaufland și Cora intrând pe piața online în 2017.
Analiza SWOT a retailului românesc
Puncte forte
- Trendul consumului pozitiv;
- Potențialul pieței permite o extindere a rețelei în întreaga țară, rămâne subdezvoltată zona orașelor mici.
Puncte slabe
- Concurența ridicată pune presiuni pe raportul produs – preț – calitate;
- Costurile fixe ridicate împing afacerile în zona online (aria non-food).
Oportunități
- Dezvoltarea canalelor online;
- Expansiune în zone mai puțin dezvoltate.
Amenințări
- Reducerea rețelei din cauza costurilor ridicate de închiriere și a vânzărilor reduse;
- Presiuni asupra marginii de profit într-o piață bazată pe preț.
Sursa: Valoarea pieței românești de retail: 40 de miliarde de euro