Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) consideră nejustificată înfiinţarea de către stat a companiei Carpatica Feroviar SA.
Asociarția cere, de asemenea, ca firma de stat CFR Marfă să returneze ajutorul de stat primit ilegal în perioada 2010-2018.
„Membrii OPSFPR consideră că argumentele aduse înfiinţării companiei de stat nu au niciun temei şi propun factorilor de decizie să analizeze situaţia, în vederea respectării prevederilor europene în vigoare şi a regulilor necesare asigurării unui mediu concurenţial echitabil pe piaţa transportului feroviar de marfă”, spune sursa citată.
Ei aduc zece motive pentru care resping această propunere. Unul ar fi că noua firmă, Carpatica Feroviar, „va fi de facto continuatorul activităţii CFR Marfă”.
Conform unei decizii a Comisiei Europene, CFR Marfă a aprimit un ajutor de stat ilegal în valoare de 2,6 miliarde de lei, care s-a majorat, din cauza dobânzilor, la 4,2 miliarde de lei.
Din acest motiv, operatorii feroviari privați spun că nu este justificată înființarea unei noi companii.
Apoi, majorarea capitalului social al Carpatica Feroviar cu aport de locomotive, vagoane şi numerar ar putea fi considerată un nou ajutor de stat ilegal.
Interes strategic?
În plus, CE nu este de acord cu argumentul privind interesul strategic și militar al Carpatica Feroviar.
De altfel, din cele 8.400 de vagoane ale CFR Marfă, doar aproximativ 300 de unități pot fi folosite pentru transporturi speciale, adică mai puțin de 4% din total.
Operatorii privaţi de transport feroviar de marfă spun că ei, având o cotă de piaţă de peste 70%, pot acoperi nevoile apărute în situaţii de criză.
Firmele private acuză CFR Marfă că a perturbat piaţa de transport de marfă practicând tarife de dumping către clienţi.
Având în vedere că România s-a angajat să facă sectorul feroviar viabil, acest lucru a generat costuri cu 10% mai mari pentru firmele private, iar în acest an ar urma să crească cu 15% tariful de utilizare a infrastructurii feroviare din țară.