300.000 de mașini electrice pe străzi în 2030

0

În condițiile în care industria auto trece prin momente grele din cauza crizei Covid și în contextul în care trebuie să reducă și emisiile de CO2, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile propune ca România să-și asume o serie de obiective legate de promovarea vehiculelor electrice.

APIA vine și cu un set de propuneri din partea mediului de afaceri, cum ar fi și modificarea impozitului anual pentru autovehicule, cu luarea în considerare pentru calculul acestuia a parametrilor legați de poluare sau schimbări climatice:

– Un parc de autovehicule electrice de 300.000 de unități (cu 50.000 în 2025);
– 30.000 puncte de încarcare (cu 5.000 în 2025, disponible în regim public și privat, pe langă care este necesar un număr semnificativ de stații de încarcare individuale – de reședință);
– Dublarea parcului de autobuze și înlocuirea integrală a celor actuale cu unele electrice;
– Casarea/eliminarea din parcul auto national a cca. 5 milioane de autovehicule ușoare și grele > 11 ani (1 mil. pană în 2025).

Citeste despre: psd-fierbe-vrea-congres-dupa-incetarea-starii-de-alerta

Mediul de afaceri ce activează în sectorul auto din Romania, propune pentru Guvern 10 măsuri necesare revitalizării activității comerțului cu autovehicule și servicii post-vanzare:

1. Realizarea de către Ministerul Sănătății a unui Ghid de sănătate publică / Cod de bună practică privind măsurile de precauție în materie de sănătate pentru operatorii economici ce activează în acest domeniu. Asigurarea unor programe de testare a angajaților companiilor respective;
2. Realizarea și punerea în aplicare a unui Program Național de înnoire a parcului auto al autorităților publice prin achiziții publice de autovehicule, în special cu emisii reduse. Punerea în aplicare a legilor 37/2018 și 69/2017; actualizarea criteriilor pentru achiziția de autovehicule ecologice. Transpunerea Directivei pentru vehicule curate – “Clean Vehicle Directive” nr. 1161 / 2019, aceasta avnd obiective clare pentru autoritățile publice și mijloacele de transport și pregatirea cadrului normativ subsecvent pentru punerea în aplicare incepand cu august 2021.
3. Pregatirea din timp a cadrului normativ aplicabil Programelor Rabla Clasic și Rabla Plus, astfel încât operatorii din piata sa aibă elementele necesare pregatirii anului 2021. Eliminarea prevederilor care limitează (leasing, test-drive) abordarea consistentă a Programului Rabla Plus de catre potențialii beneficiari;
4. Eliminarea nedeductibiltății TVA pentru autovehiculele cu emisii zero sau scăzute;
5. Realizarea unui parteneriat public – privat pentru descentralizarea înmatricularii către dealerii de automobile – digitalizarea procedurii de înmatriculare, în acord cu practica europeană din alte țări;
6. Punerea în aplicare a Programului de finanțare a infrastructurii pentru autovehiculele electrice (disponibil operatorilor economici) cu stații de încarcare la nivelul autostrăzilor, drumurilor europene și drumurilor naționale, în valoare de 53 milioane euro aprobat de către Comisia Europeana pentru Romania (AFM – Min. Mediului);
7. Introducerea în Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021-2030 a unor obiective pentru 2025 și 2030 privind numărul de autovehicule cu emisii zero sau scăzute și stații de încarcare (electrice, hydrogen, CNG, LNG);
8. Fiscalizarea comerțului cu autovehicule rulate (realizat de către persoane fizice dar și juridice), cu aplicare de la 1 ianuarie 2021 (beneficii pentru Bugetul de stat de cca. 700 mil EUR / an);
9. Realizarea unui cadru normativ general pentru introducerea de către municipii a Zonelor cu emisii scăzute;
10. Modificarea impozitului anual pentru autovehicule, cu luarea în considerare pentru calculul acestuia a parametrilor legați de poluare sau schimbări climatice.

Lăsaţi un mesaj

Te rugăm să adaugi un comentariu
Vă rugăm să completaţi numele