Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu a declarat că toleranța nu este o valoare în sine și că, din punct de vedere creștin, toleranța este o slăbiciune. Bănescu a făcut în decursul unei emisiuni televizate o serie de declaraţii controversate şi a promovat multe idei de sprijinire a intoleranţei față de anumite grupuri sociale.
Bănescu a criticat politica progresistă a Uniunii Europene dând de înţeles că aduce doar rău societăţii şi ar fi total lipsită de valori.
Bănescu a mai spus că reprezentanţii coaliţiei europene ar fi atei sau că corectitudinea politică pe care o promovează ar fi o încercare de înlocuire a valorilor lui Dumnezeu cu nonvalori.
”Toleranța nu este o valoare în sine. Din punct de vedere creștin toleranța este o slăbiciune pentru că te pune în situația de a nu pune capăt răului și de a-l păstra lângă tine sub forme mai mult sau mai puțin benigne. Din punct de vedere creștin lucrurile stau altfel. Fermitatea în fața răului e recomandată. Nu în fața persoanei, repet, persoana niciodată nu e discreditată în creștinism, oricât de păcătoasă ar fi ea, dar răul pe care îl propagă în spațiul public, și nu numai, trebuie stopat. Așadar toleranța nu este o valoare. (…)
Ni se spune că genul masculin nu mai e masculin, că poate fi feminin, ni se spune că un copil trebuie să-și exploateze organele sexuale de la clasele primare, că e firesc lucrul acesta și suntem invitați la toleranță, la a tolera inclusiv răul care se instaurează în viețile noastre. (…)
Replica pe care o poți da corectitudinii politice este că toate pretinsele valori democratice pe care le invocă nu sunt valori-scop, ci mijloc. Când vorbesc de prosperitate și piața comună a Uniunii Europene, când vorbesc de societatea deschisă, acestea nu pot fi scop, nu pot fi valori, sunt mijloc către altceva. Dar mijloc către ce? Pentru că ei nu pot să pună nimic altceva acolo, în vârful ierarhiei, pentru că nu au așa ceva, ei sunt atei, au repulsie față de religie, față de Dumnezeu, față de creștinism în mod special. Si atunci, pentru că nu au finalități, n-au valori scop, înlocuiesc aceste valori-scop cu valori vicariante, care sunt doar valori-mijloc.
Si ei nu pot vorbi decât despre drepturile omului, bunăstare, diversitate, toleranță. Bun, toleranță către ce? Că scopul vieții mele nu este să fiu tolerant așa, în mod gratuit, mai ales atunci când sunt agresat. Nu am cum! (…)
Citeşte şiUltimile statstici: 95% din români cred în Dumnezeu, 21% merg la biserică
A propos de discriminare, uneori discriminarea este absolut necesară și absolut pozitivă, pentru că trebuie să discriminezi între bine și rău, între prost și deștept, între leneș și harnic – discriminarea este necesară, iar în plan moral cu atât mai mult. Nu te joci cu demonul, despre care Steindhardt spunea că nici măcar nu trebuie să începi vreo conversație, pentru că ești pierdut. Nu te joci cu răul, nu-i acorzi nici un pic de toleranță, îl discriminezi pentru a-l înlătura. Iată, discriminarea este necesară uneori dacă prin absența ei ar permite inundarea spațiului public cu lucruri nefirești. Dar, despre firesc și nefiresc pe unde se mai vorbește?”, a explicat Vasile Bănescu, în emisiunea ”Falsificarea omului prin ideologie”.
Nu este prima dată când reprezentnţii BOR au astfel de ieşiri publice, aceștia promovează idei care reușesc să polarizeze societatea. În schimb, rolul Bisericii ar putea fi de răspândire a toleranţei şi a înțelegerii într-o soceitate, chiar dacă acesta nu este o valoare în sine.
De Vlad Mitu