O premieră istorică a avut loc în 2024 în industria chineză a vehiculelor electrice (EV). Pentru prima dată, companiile auto din China au investit mai mult în fabrici și operațiuni din afara țării decât pe piața internă. Această tendință semnalează o strategie agresivă de expansiune globală, chiar și în contextul unor costuri mai mari și al riscurilor asociate.
Strategia a fost deja observată la evenimente majore, precum Salonul Auto de la Shanghai, unde producătorii chinezi, precum Chery cu modelul Omoda C3 sau Tiggo7, 8 sau 9, și-au prezentat noile vehicule cu o viziune clară spre piețele internaționale, inclusiv cea românească.
De ce se extind producătorii chinezi?
Decizia companiilor chineze de a investi masiv în străinătate vine ca un răspuns la mai mulți factori:
Saturarea pieței interne: Piața chineză a devenit extrem de competitivă, iar marjele de profit s-au redus.
Tensiuni geopolitice și taxe: Investițiile în fabrici locale în Uniunea Europeană și în alte țări sunt o modalitate de a ocoli potențialele taxe vamale și de a reduce riscurile geopolitice.
Vezi și Chery Auto a intrat oficial în România cu SUV-urile Tiggo7 și Tiggo8 prin AutoItalia
Costuri mai mari: Deși proiectele din străinătate se confruntă cu costuri mai mari, producătorii chinezi sunt dispuși să le accepte pentru a-și asigura o poziție pe piețele mature.
Extinderea globală a Chinei în industria auto nu se limitează doar la vânzarea de vehicule, ci și la construirea unei rețele solide de producție și distribuție în Europa, America Latină și Asia de Sud-Est. Aceasta mișcare va reconfigura peisajul industriei auto la nivel mondial și va intensifica concurența pentru producătorii tradiționali.