În cartierul la modă Shibuya din Tokyo, barurile sunt pline, dar paharele de alcool sunt goale. Pentru guvernul japonez, aceasta nu este o veste bună.
Autoritatea fiscală din Japonia a lansat o campanie pentru a încuraja tinerii adulți să consume mai mult alcool, după ce o scădere a consumului la nivel național a dus la o scădere a veniturilor fiscal, potrivit Euronews.
Creat după faimosul vin de orez al națiunii, „Sake Viva!” campania este un concurs pentru a găsi sloganuri sau modalități de a face alcoolul mai atractiv pentru tinerii de 20-39 de ani, într-o țară în care reclamele pentru băuturi alcoolice sunt deja omniprezente.
Participanții au timp până pe 9 septembrie să își prezinte proiectele menite să convingă generația tânără să deprindă plăcerea de a consuma băuturi alcoolice.
În noiembrie va avea loc ceremonia de premiere, adică Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va oferi un grant celui mai bun proiect.
Reacția la competiție a fost mixtă, potrivit presei japoneze.
Mulți au acuzat guvernul că promovează neglijent un obicei nesănătos. Noboru Hosaka, directorul asociației „Nu alcoolului”, a numit-o „o politică foarte proastă pentru țară”.
Potrivit Ministerului japonez al Sănătății, aproximativ un milion de japonezi suferă de alcoolism, iar 9,8 sunt expuși riscului.
Organizatorii concursului au spus că obiectivul nu este consumul de alcool în exces, adăugând că oamenii ar trebui să bea doar „cantitatea adecvată” și să ia măsuri de „bun simț” pentru a evita contractarea virusului.
„Nu promovăm în niciun caz consumul excesiv de alcool în rândul tinerilor”, a declarat Ryo Tsukamoto, purtătorul de cuvânt al diviziei de taxe pe alcool a agenției.
Dar pentru sectorul ospitalității, după luni de lockdown din cauza COVID-19, mișcarea guvernului este una binevenită.
Abținerea de la băutură, o tendință parțial alimentată de pandemie, și îmbătrânirea populației sunt principalii factori în scăderea vânzărilor de băuturi alcoolice.
Banca Mondială estimează că aproape o treime (29 la sută) din populația Japoniei are peste 65 de ani, fiind cea mai mare proporție din lume.
Taxa pe alcool a reprezentat 1,7% din veniturile fiscale ale Japoniei în 2020, în scădere de la 5% în 1980.
Potrivit datelor oficiale, în 1995 un japonez obişuia să bea în medie aproximativ 100 de litri de alcool pe an, față de 75 de litri per adult în 2020. Pentru autoritățile fiscale, veniturile fiscale provenite din alcool au scăzut de la 5% în 1980, la 1,7% în 2020. Potrivit „Japan Times”, reducerea veniturilor din impozitul pe alcool în perioada 2020 și 2021 a fost cea mai gravă din ultimii 31 de ani.
Japonia caută modalități de a-și reduce datoria, iar creșterea vânzării de alcool face parte din această strategie.