Certificatele de Situaţie de Urgenţă nu mai sunt necesare pentru obţinerea şomajului tehnic pentru salariaţii angajatorilor care îşi reduc sau îşi întrerup activitatea, ca urmare a efectelor epidemiei de coronavirus, a anunţat, astăzi, Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri (MEEMA).
Comunicatul emis de MEEMA notează: „În contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, Guvernul a adoptat noi măsuri economice în domeniul protecţiei sociale destinate mediului de afaceri din România. Actele normative adoptate de Executiv reglementează şi unele aspecte legate de Certificatele de Situaţie de Urgenţă (CSU). Astfel, Guvernul a stabilit, prin OUG 32/26.03.2020 privind modificarea şi completarea OUG 30/2020, că Certificatele de Situaţie de Urgenţă nu mai sunt necesare pentru obţinerea şomajului tehnic pentru salariaţii angajatorilor care îşi reduc sau îşi întrerup activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de SARS-CoV-2”.
În documentul citat se arată că şomajul tehnic va fi obţinut în urma depunerii, de către angajator, prin poşta electronică, la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, precum şi a municipiului Bucureşti, în raza cărora îşi au sediul social, o cerere semnată şi datată de reprezentantul legal, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere şi de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului.
De asemenea, tot pentru susţinerea activităţii companiilor pe perioada crizei cauzate de coronavirus, a fost adoptată de Guvern Ordonanţa de Urgenţă 33/26.03.20220 privind unele măsuri fiscal, scrie Agerpres.
Potrivit acestui act normativ, prin CSU, se constată, în baza declaraţiilor pe propria răspundere a reprezentanţilor legali ai operatorilor economici, diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020 sau întreruperea parţială sau totală a activităţii ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente pe perioada stării de urgenţă.
În acest context, Virgil Popescu, ministrul de resort, a declarat: „În urma mai multor discuţii pe marginea eliberării Certificatelor de Situaţie de Urgenţă (CSU), am propus să facem o serie de completări utile şi necesare. Astfel că am introdus şi criteriul diminuării veniturilor prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020. Pentru asta este necesar să modific ordinul cu privire la Certificatele de Situaţii de Urgenţă şi în cel mai scurt timp aplicaţia va fi online. Reamintesc că nu mai este nevoie de CSU pentru solicitarea şomajului tehnic”.
Certificatele de Situaţie de Urgenţă au ca scop susţinerea operatorilor economici în relaţiile cu instituţiile publice pentru obţinerea, în condiţiile legii, de facilităţi de creditare, măsuri de sprijin ori în relaţiile comerciale, ca urmare a impactului economic, financiar şi social asupra activităţii acestora, determinat de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2: amânarea la plată pentru serviciile de utilităţi, invocarea de forţă majoră (doar pentru IMM-uri).