Sunt puține afaceri în țara noastră pornite în anii 1990 și care au rezistat probei timpului, indiferent de sectorul economic în care au fost deschise. Menatwork este una dintre ele, o afacere care a ajuns să adune în același grup, de-a lungul timpului, un număr de 20 de companii și care a dezvoltat și unități de producție, fără a se limita la comerț, iar în prezent se concentrează și pe oferirea de soluții online.
Antreprenorul italian Luigi Caverni a venit în București în 1994 pentru renovarea unui magazin Stefanel. A pornit apoi afacerea în construcții cu 10.000 de dolari și a atins punctul culminant în 2007 – 2008, când grupul de 24 de companii a ajuns la o cifră de afaceri de 100 milioane euro. Criza care a urmat în 2009 – 2010 a aruncat în haos toată industria, iar „următorii trei ani au fost de consolidare puternică, pentru ca apoi să reintrăm în etapa de dezvoltare”, spune Oliviu Vasilescu, director operațiuni și tranzacții al grupului Menatwork.
În prezent, grupul numără 11 companii și o cifră de afaceri de circa 50 milioane euro la nivelul anului trecut. Din total, cinci companii sunt de producție, două de management, două de servicii și restul sunt pe zona de comerț. Grupul include și un restaurant cu specific italian în București, denumit Sara și deschis în urmă cu șase luni. De asemenea, grupul încearcă și sectorul agricol, pentru care oferă produse și echipamente, dar este deocamdată la început. „Pe zona agricolă suntem încă juniori, încă învățăm cum să facem lucrurile bine”, spune Oliviu Vasilescu, cu care am stat mai mult de vorbă despre afacerile grupului și despre viitorul acestuia.
Construcțiile rămân pe creștere
Grupul a dezvoltat de la zero unități de producție în perioada de avânt a economiei, cea anterioară crizei. Direcția ulterioară a pieței a arătat însă că nu este suficient să ai produse la vânzare pentru a avea succes, ci sunt necesare servicii conexe.
„Zona de suport este foarte importantă. Acum noi suntem văzuți ca integratori de soluții, oferim consultanță și sprijinim proiectele în desfășurare inclusiv prin prezența pe șantier alături de clienți dacă este nevoie. De altfel, avem și cursuri de instruire pentru angajații clienților noștri, iar toate acestea ne diferențiază de concurență”, explică Oliviu Vasilescu.
Grupul, cu un total de 350 de angajați, deține mai multe spații de producție, cel mai important fiind la centrul de lângă Popești-Leordeni.
„Suntem, probabil, cel mai mare producător de profile metalice pentru gips-carton, suntem singurul producător din țară de pardoseală supra-înălțată, la fel de tavane metalice și avem deja mulți ani de experiență în producția de aparate pentru iluminat, în special pentru birouri, magazine, şcoli sau proiecte speciale”, arată Oliviu Vasilescu.
În opinia acestuia, sectorul de construcții rezidențiale și de birouri va continua și în 2018. În construcția de locuințe, cererea și implicit oferta vor rămâne. „În general, calitatea a crescut, concomitent cu puterea de cumpărare a clienților, iar aceste proiecte se vor dezvolta în continuare”, spune Vasilescu.
În sectorul de birouri trebuie avut în vedere că s-au dezvoltat mai multe centre în țară, cum ar fi Timișoara, Cluj, Craiova sau Iași, ceea ce face ca extinderea să demonstreze amploare la nivel naţional.
„Avem patru magazine fizice în țară (două la Cluj, unul la Constanța, unul la Craiova) și unul în București, iar produsele pentru birouri ocupă ponderea majoritară a vânzărilor, fiind o parte importantă și din portofoliul propriilor fabrici”, explică Oliviu Vasilescu, care mai arată că „în proporție de 70% clienții noștri sunt constructori, ei fac proiectele pentru care noi oferim materialele și consultanța”.
Investițiile statului nu există
Din piață lipsesc însă investițiile statului, iar fără acestea înseamnă că „efortul de dezvoltare vine doar din privat, și la nivel de piață nu ai aceeași forță”. Influența deciziilor politice este majoră în industrie, iar cea mai mare problemă este lipsa de viziune pe termen mediu și lung. „Noi nu avem afaceri cu statul decât accidental, nu în mod direct, ci prin clienții noștri care fac proiecte cu statul, dar dacă apar probleme pe lanțul de plăți ne afectează și pe noi”.
Compania este axată majoritar pe B2B (business-to-business), adică principalii clienți sunt constructorii, iar produsele comercializate, la pachet cu consultanța, intervin după finalizarea „la roșu” a clădirilor.
„Ne poziționăm din punctul de vedere al calității produselor în zona medie către premium. Avem puține cazuri în care clienții ne solicită produse economice. Această zonă este dominată de magazinele specializate de retail, de DIY care realizează volume importante. Piața de retail este aglomerată și dificilă, se pot vedea câte companii și nume mari au intrat la noi, dar nu au rezistat”, spune Oliviu Vasilescu.
Platforma emenatwork.ro
Grupul a accesat fonduri europene pentru realizarea platformei de comerț electronic www.emenatwork.ro, cu un proiect depus în 2011 și aprobat abia în 2014, în valoare de 200.000 de euro. Investițiile au continuat din fonduri proprii în perioada ulterioară pentru a ajunge la stadiul din prezent, cu o zonă de suport bine dezvoltată.
„Pe viitor platforma va avea două direcții principale: una pentru clienții persoane fizice, beneficiarul final al produselor, pentru care să oferim cele mai bune soluții, iar a doua pentru B2B unde avem nevoie să automatizăm niște procese, de la comenzi direct în sistem până la programarea livrărilor”, arată Oliviu Vasilescu.
Vânzările prin intermediul platformei s-au ridicat la circa un milion de euro anul trecut, iar anul acesta se așteaptă o creștere de 50%.
„Emenatwork.ro transpune experiența celor 25 de ani în avantajul clientului final. Avem aproximativ 10.000 de repere pe site și trendul rămâne de creștere. Pentru site, 2018 este un an de consolidare pentru că am investit mult în soluția tehnică și în oameni, iar acum dorim să profităm de toate acestea pentru a duce totul către client”, explică Vasilescu.
Viitorul aparține soluțiilor online, atât pentru vânzarea de produse, pentru care nu mai este nevoie de prezența fizică pentru a observa calitatea, mai ales pentru clienții care știu deja despre ce tip de produs este vorba, iar timpul este un factor extrem de important. „În București, spre exemplu, stai foarte mult în trafic și dacă poți salva acest timp pentru alte activități de ce să nu o faci?”, concluzionează Oliviu Vasilescu.
Sursa: Menatwork: Soluțiile online sunt foarte importante pentru sectorul materialelor de construcții