Compania de salubritate Romprest a înaintat primăriei la începutul anului o estimare de buget de 240 de milioane de lei pentru servicii de curățare a străzilor, colectare și depozitare a deșeurilor și deszăpezire. Cu facturi restante de alte 90 de milioane de lei pe 2020, pe care primăria însă le contestă, Romprest ar fi ușurat în acest an bugetul administrației locale de aproximativ 330 de milioane de lei.
Romprest cere o treime din bugetul Primăriei Sector 1 pentru serviciile de salubritate, adică de cinci ori mai mult decât costă acest lucru în Oradea, un oraș campion la accesarea de fonduri europene.
Cu toate că este una dintre cele mai bogate administrații, această sumă reprezintă cam o treime din bugetul primăriei Sector 1 pe un an de zile. Primaria ar fi cheltuit, așadar, cam un milion de lei pe zi (200 de mii de euro pe zi) doar pe servicii de salubritate.
Serviciile Romprest sunt considerate de primăria Capitalei mult umflate, cam de 3-4 ori mai mari față de alte prețuri practicate în alte orașe. Compania este acuzată, suplimentar, că facturează lucrări neexecutate. Romprest neagă, invocă un contract și lucrări suplimentare de curățenie și dezinfectare efectuate în anul crizei sanitare.
Acesta este în esență motivul conflictului izbucnit încă de la începutul anului între Romprest și noua administrației de la sectorul 1 condusă de primarul USR, Clotilde Armand. Romprest a jucat în forță, cu cutitul la gât, așa cum procedează companiile de salubritate și în alte orașe mari când au de-a face cu o administrație ostilă, refuzând să mai ridice gunoiul și să curețe străzile.
Mutarea are un impact imediat. Presiunea comunității asupra administrației locale pentru a rezolva problema este uriașă. Oamenii vor pe bună dreptate ca primăria să găsească rapid soluții pentru a asigura serviciile de bază: ridicarea gunoiului, curățarea străzilor. Nu-i prea interesează detaliile crizei, ei văd doar gunoaiele din fața casei și străzile murdare. Este genul de criză din care orice primar iese șifonat, pierde rapid puncte, dacă nu rezolvă problema.
Or, raportul de forțe în războiul dintre Romprest și primarul Clotilde Armand este total inegal. Primarul are puțini aliați, un contract aproape imposibil de reziliat iar liberalii nu o mai susțin în Consliu Local când vine vorba de Romprest.
Romprest a avut de partea sa mai toate televiziunile de știri, care au început o campanie furibundă împotriva primarului. Cele mai multe au beneficiat de contracte și sponsorizări generoase sau au intrat în coliziune cu Clotilde Armand din alte motive, ca Digi 24. Televiziunea deținută de RCS-RDS a atacat-o după ce primarul a dispus prin luna aprilie demontarea cablurilor instalate ilegal pe stâlpi de companiile de telecomunicații.
Chiliman a lucrat în interesul companiei, nu al primăriei
La contractul încheiat în 2008 între administrația de atunci (Andrei Chiliman, PNL) și Romprest, clauzele de reziliere par scrise la sediul companiei, nu în interesul primăriei.
Romprest deține exclusivitate pe serviciile de salubritate din sectorul 1 pe o durată de 25 de ani de la încheierea contractului. Așadar, piață închisă, monopol care încurajează comportamente arbitrare și prețuri umflate.
Dacă Romprest refuză să mai presteze serviciile, ca în cazul de față, există o singură sancțiune prevăzută în clauzele contractuale: primăria poate aplica penalizări de 0,06 % pe zi din valoarea contractului. Maxim câteva mii de euro pe zi penalizări, sumă neglijabilă pentru o companie ca Romprest.
Alte clauze de reziliere nu există
Primăria poate desființa contractul unilateral numai dacă compania intră în faliment. O clauză ridicolă și aproape inutilă.
Primăria Sectorului 1 se vede legată de mâni și de picioare cu acest contract, care prevede, cum spuneam că Romprest deține exclusivitate pe serviciile de salubritate timp de 25 de ani. În consecință, primăria nu poate contracta în paralel servicii de salubitate în sectorul 1 câtă vreme contractul cu Romprest este în vigoare.
Clotilde Armand a anunțat că va depune plângere penală pentru șantaj împotriva Romprest și amenință cu rezilierea contractului, numai că pe căile obișnuite nu poate scăpa prea ușor de Romprest din mai multe motive.
Incredibil, dar nu are susținerea liberalilor în Consiliul Local pe orice temă legată de Romprest.
Un eventual proces în contencios administrativ împotriva companiei durează minimum trei-patru ani de zile, în cel mai fericit caz, timp în care contractul funcționează, iar primarul Armand nu poate încheia altul din motivele expuse deja.
La cum arată contractul și ținând cont de faptul că Romprest își permite avocați puternici, nu este deloc sigur că la capătul celor trei-patru ani de procese primăria va avea câștig de cauză.
Primăria își construiește acum argumente juridice pentru alt scenariu, în care ar avea mai multă libertate de mișcare: declararea stării de urgență în sectorul 1 din motive sanitare.
Cu sancțiunile aplicate de poliția locală Romprest (de unde și apelul către cetățeni de a reclama la poliție situația), cu somațiile și amenzile transmise Romprest de către Direcția de Sănătate Publică de a-și relua activitatea, cu miile de sesizări transmise de locuitorii sectorului 1 sufocați de gunoaie, cu acuzațiile de șantaj formulate oficial, primarul Clotilde Armand speră să convingă o instanță să rezilieze rapid contractul cu Romprest pe motiv că este pusă în pericol grav sănătatea cetățenilor mai ales că suntem încă în pandemie.
O dublă criză sanitară în sectorul unu: criza gunoaielor suprapusă peste pandemie.
Doar într-un astfel de scenariu ar putea scăpa Clotilde Armand mai ușor de Romprest și ar putea contracta în regim de urgență un nou serviciu de salubritate.
Dar și acest plan depinde de bunăvoința prefectului Capitalei, colegul ei de partid, care ar urma să decidă azi, pe baza raportului Gărzii de Mediu, dacă declară sau nu starea de urgență în sectorul 1.
Comunicarea Romprest despre facturile neplătite
Compania Romprest publică 21 de facturi neachitate de către Primăria Sectorului 1, emise în perioada iulie 2020 – martie 2021, în valoare peste 116 milioane de lei, precizând că sunt şi facturi cu întârzieri la plată de peste 200 de zile, care implică penalităţi. Demersul Romprest vine după ce Primăria Sectorului 1 a publicat 13 facturi achitate de către Primărie, emise în perioada noiembrie 2020 – mai 2021, în valoare de 23,7 de milioane de lei .
”COMPANIA ROMPREST SERVICE SA pune la dispoziţia cetăţenilor facturile neachitate, în număr total de 21 de facturi emise în perioada iulie 2020 – martie 2021, pentru servicii prestate şi confirmate pentru operaţiunile de Salubrizare stradală-curăţenie căi publice, inclusiv valori reprezentând prestaţia operatorilor de sortare-tratare-eliminare prin depozitare (colorate cu galben în centralizatoare) pentru deşeurile din depozite necontrolate (colorate cu verde, respectiv valoarea serviciilor de colectare şi transport al acestor deşeuri din depozite necontrolate, cantităţi de “gunoi” care au fost confirmate prin predare la staţii/depozit, precum şi facturile pentru activitatea de deszăpezire, în valoare totală de 116.502.001,77 lei. Cele mai vechi facturi aferente prestaţiilor din anul 2020 înregistrează întârzieri la plată de peste 200 de zile, ceea ce înseamnă penalităţi de întârziere pentru soldul datorat de peste 12 milioane de lei.”, a transmis compania într-un drept la replică.
De asemenea, Romprest prezintă un extras din contractul de delegare a gestiunii serviciilor de salubritate pe raza teritorială a Sectorului 1 al Municipiului Bucureşti, privind obligaţiile autorităţii contractante.
Facturile invocate de Romprest pot fi consultate aici.
Primăra Sectorului 1 a publicat luni seară facturile achitate către Romprest Service. Instituţia afirmă că sunt 13 facturi, emise în perioada noiembrie 2020 – mai 2021, în valoare de 23,7 de milioane de lei. Primarul Clotilde Armand a afirmat că speră ca starea de alertă să fie declarată.
”Primăria Sectorului 1 pune în premieră la dispoziţia cetăţenilor facturile achitate de actuala administraţie către compania Romprest Service, în baza contractului de delegare a gestiunii prestării serviciilor de salubritate. Este vorba de 13 facturi emise în perioada 16 noiembrie 2020- 25 mai 2021 pentru servicii de colectare, transport şi sortare/ tratare/depozitare deşeuri de la popuaţie şi instituţiile publice din subordinea Primăriei Sectorului 1”, a transmis, luni seară, Primăria Sector 1.
Instituţia a precizat că valoarea totală a facturilor este de 23,7 de milioane de lei
„Sunt facturi pe care noi le-am achitat de când mi-am preluat mandatul de primar ales al Sectorului 1 şi până în prezent. Cine spune altceva este clar că minte. Este pentru prima dată, în ultimii 20 de ani, când primarul decide publicarea acestor documente, privind plata gunoiului menajer. Nu avem nimic de ascuns, cetăţenii trebuie să ştie unde se duc banii publici,” a declarat primarul Clotilde Armand.
Anterior, Armand a afirmat că speră ca starea de alertă să fie declarată în sector.
”Dacă nu pot să-şi respecte obligaţia trebuie pur şi simplu să renunţe la contract. Eu sper că starea de alertă va fi declarată ca să pot să pregătesc eu alternativa. Eu sunt de acord să plătesc direct facturile sortatorilor, nu prin Rmprest, dar pentru asta trebuie operatorul să fie de acord cu cesiunea de creanţe”, a declarat Clotilde Armand.
Primarul afirmă că trebuie o procedură urgentă de achiziţie publică, aceasta fiind posibilă dacă este declarată starea de alertă.
Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Tánczos Barna, a anunţat, luni seară, că Garda de Mediu este în control la Primăria Sector 1 şi la Romprest, în urma scandalului legat de ridicarea deşeurilor. Ministrul afirmă că autoritatea locală şi prestatorul de servicii au obligaţii legale clare şi trebuie să rezolve împreună problema.