Asociația Marilor Consumatori de Energie nu este de acord cu suprataxarea energiei impusă de Guvern

0
energie-electrică

Asociația Marilor Consumatori de Energie din România (ABIEC) atrage atenția că „cele mai recente decizii ale Guvernului României care vizează sectorul energetic au ca efect pierderea competitivității sau relocarea industriei românești ca urmare a suprataxării electricității”.

„La scumpirea accentuată și continuă a electricității pe PZU (n.n.- Piața pentru Ziua Următoare a bursei de energie OPCOM), se adaugă contractele pentru diferență (o schemă de subvenționarea energiei electrice cu emisii reduse de carbon), o nouă schemă suport pentru cogenerare și suprataxarea energiei. Astfel, costurile totale cu energia electrică, ajunse deja la un nivel nesustenabil, riscă să transforme electricitatea dintr-o materie prima într-un produs prohibitiv și să elimine producătorii industriali locali de pe piața concurențială internațională”, atenționează ABIEC.

Cum trebuie să fie Contractele pentru Diferență („CfD”) pentru producerea de electricitate cu emisii reduse de carbon

Consumatorii de energie, fie ei industriali sau persoane fizice, ar putea fi nevoiți să susțină o nouă schemă de sprijin pentru producția de energie din surse cu emisii reduse, schemă pe care beneficiarii din energia regenerabilă nu o consideră necesară.

În schimb, aceștia solicită, ca și ABIEC, stabilitate legislativă și o mai bună funcționare și reglementare a pieței. Practic, recuperarea investiției în energie din surse regenerabile va fi, din nou, garantată de stat și plătită de consumatorul final, ceea ce va scumpi, artificial, electricitatea.

Citește și MInistrul Energiei spune că după Brexitul România va deveni primul producător de gaze din UE

Aceasta în condițiile în care, înșiși investitorii în energie din surse regenerabile (RES) susțin că o asemenea schemă nu este necesară, în contextul în care costurile totale ale proiectelor utilizând energia solară și eoliană au scăzut cu până la 80%, respectiv 30-40% în perioada 2009-2015, conform datelor ANRE.

Investițiile mari în regenerabile, fără sprijin de la stat7

În plus, marii investitori în acest sector investesc deja în producția de energie din surse regenerabile de energie, fără sprijin din partea statului.

Spre exemplu, anul trecut, ENGIE Franța, a anunțat investiții într-un parc eolian cu o capacitate de 300 MW, Vattenfall, Suedia a anunțat investiții într-un parc eolian offshore cu o capacitate instalată de 700 MW, încă din 2017, Dong Energy, Danemarca și-a asumat instalarea a două proiecte eoliene offshore cu o capacitate totală de 480MW, în Germania.
Toate aceste proiecte au fost asumate de către investitori fără sprijin din partea statelor. Similar, în cazul producției de energie eoliană, au fost implementate proiecte fără finanțare din partea consumatorilor finali în țări precum Italia, Portugalia, Spania sau Marea Britanie.

Concurența globală nu e supusă suprataxării, ca în România

Impactul aplicării CdF va fi resimțit de întreaga industrie românească și cu precădere de industria energio-intensivă, care concurează, pe piețele internaționale, cu companii care nu sunt supuse unei asemenea suprataxări (precum cele din China, SUA sau statele CIS) și care nu poate transfera costurile subvenției clienților săi.

„Efectul final va fi pierderea competitivitatii industriei romanesti, dezindustrializarea României, relocarea acesteia și, în final, micșorarea numărului de companii care vor cumpăra respectiva energie curată în România”, arată ABIEC.

Suprataxele adiționale fac nesustenabilă activitatea industrială

CdF vin în completarea unor alte suprataxe preconizate a fi suportate de consumatori. Astfel, implementarea OUG 114/2018, prin care se modifică și contribuția plătită de titularii de licențe din energie, la 2% din cifra de afaceri, generează deja efecte în creșterea prețului final al energiei. Peste această creștere, se va adăuga subvenția rezultată de o nouă schemă pentru cogenerare, anunțată de către autorități.

Industria românească este pusă în fața a trei tipuri noi de taxe, care vin peste o creștere accentuată și fără suport material a prețului energiei electrice pe OPCOM, în ultimul an.

Citește și Dacia Duster connected by Orange, ediție limitată pentru SUV-ul românesc

Concret, pentru contractele cu livrare în 2019, prețul energiei electrice a crescut, pentru consumatorul final, cu 80% comparativ cu 2016.

La acestea se adaugă serviciile de sistem, transport, distribuție, taxa de cogenerare, certificate verzi care reprezintă 29% din prețul total al electricității.

Același preț final crește continuu și ca urmare a costurilor cu emisiile indirecte impuse pentru producătorii de energie din cărbune. Concret, prețul unui certificat de emisii a crescut, în ultimele 18 luni, de circa cinci ori, de la 5 euro, la 27,5 de euro, previziunile pentru 2020 fiind de 40 de euro/certificat.

Acest cost s-a tradus prin includerea a 70-80 de lei/MWh. Uniunea Europeană a decis, în acest caz, compensarea costurilor cu emisiile indirecte la consumatorii finali energo-intensivi cu risc de relocare.

Marii consumatori nu exclud plecarea din țară

Dacă, până în prezent, aceste costuri cu energia au diminuat drastic profitabilitatea marilor consumatori de energie, pachetul de noi taxe preconizate a fi puse în aplicare riscă să facă nesustenabilă activitatea industriala în România și „ar putea duce la relocarea, în afara țării, a companiilor producătoare, cu impact negativ asupra bugetului de stat și ratei șomajului”, se mai arată în comunicat.

Citește și BNR a crescut de la 3% la 4,2% prognoza de inflaţie pentru finalul acestui an

ABIEC susține necesitatea realizării unei analize de impact a CdF asupra prețului final al energiei electrice și eliminarea măsurilor de sprijin pentru energia regenerabilă, având în vedere că tehnologia este deja sustenabilă economic.

Ce s-a întâmplat cu schema de compensare a emisiilor indirecte?

Asociația solicită, totodată, implementarea schemei de compensare a emisiilor indirecte, aprobată încă din 2012 de Uniunea Europeană și pusă deja în aplicare de 10 state membre (Franța, Germania, Spania, Marea Britanie, Finlanda, Olanda, Belgia, Slovacia, Grecia, Lituania) care au aplicat o politică se protejare a investițiilor locale și a locurilor de muncă.
În plus, ABIEC susține reglementarea și funcționarea bursei de energie din România pe baze concurențiale reale, care să elimine distorsiunile înregistrate în ultimul an.

În fine, ABIEC atrage atenția că „un ritm de creștere a costului cu energia electrică precum cel înregistrat în ultimul an și preconizat a se înregistra și în perioada următoare scoate în afara pieței produsele românești, poate duce la închiderea de capacități majore de producție și la oprirea unor investiții de ordinul sutelor de milioane de euro”.

Sursa: Revista-patronatelor.ro

Lăsaţi un mesaj

Te rugăm să adaugi un comentariu
Vă rugăm să completaţi numele