Avocatului Poporului ar trebui să atace la CCR neconstituţionalitatea OUG ”Anghel Saligny”

0
weber avocat

Expert Forum a solicitat Avocatului Poporului alături de alte 17 organizații neguvernamentale și grupuri civice să sesizeze Curtea Constituţională cu privire la excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă pentru aprobarea Programului Național de Investiții “Anghel Saligny”, se arată într-un comunicat transmis redacției.

 

Ordonanța privind aprobarea Programului Anghel Saligni, în valoare de 50 de miliarde RON, bani pentru proiecte de asfaltare, canalizare și rețele de gaz, a fost adoptat vineri seara în ședința de Guvern. OUG-ul intră în vigoare la data adoptării iar singura instituție care poate ataca la CCR ordonanța de urgență este Avocatul Poporului.

Vezi și Cum nu înțelege nimic din actuala criză Alina Gorghiu: ”Nu cred că premierul trebuie să accepte șantajul celor din USR PLUS”

Comunicatul integral

”Adoptarea OUG s-a făcut cu încălcarea flagrantă a articolului 115, alin. 4 din Constituție, în lipsa unei situații extraordinare care să justifice înlocuirea procedurilor parlamentare și asumarea unui astfel de proiect de către Guvern.

Totodată, a fost încălcat și art. 141 din Constituția României referitor la Consiliul Economic și Social, prin faptul că nu s-a solicitat avizul conform procedurilor legale de la această instituție și nici nu s-a primit un aviz. Contrar declarațiilor liderilor politici, avizul CES este obligatoriu.

Considerăm că în elaborarea actului normativ nu au fost respectate normele constituționale, iar aprobarea acestuia este un demers care servește mai degrabă intereselor politice. Chiar dacă înțelegem și susținem necesitatea dezvoltării comunităților locale, credem că modalitatea de legiferare aleasă de Guvernul României este abuzivă și necorespunzătoare.

Vezi și UDMR are propunere pentru Avocatul Poporului: Fábián Gyula 

Guvernul a inițiat un OUG care să reglementeze un program cu un buget de 50 de miliarde de lei, justificând urgența prin lipsa infrastructurii la nivel local. OUG justifică faptul că neaprobarea acestui proiect ar conduce ”pe termen lung la neasigurarea standardelor de calitate a vieţii, necesare populaţiei, în domeniul serviciilor publice” și menționează și nerespectarea de către statul român a unor angajamente la nivel european, iar nepunerea lor în aplicare ar conduce la sancțiuni.

De asemenea, legiuitorul menționează faptul că se încheie Programul Național de Dezvoltare Locală și există încă cereri care nu au fost soluționate, invocând urgența pentru a asigura accesul populației la servicii. Cu toate acestea, lipsa infrastructurii nu este o realitate care a apărut în mod neașteptat și nici nu este extraordinară, ci este o stare de fapt care se perpetuează de zeci de ani, fapt foarte bine cunoscut de partidele politice care s-au aflat la conducerea statului.

Utilizarea instrumentului ordonanței de urgență nu este justificată și având în vedere lipsa urgenței și a unei situații extraordinare considerăm că un astfel de program ar fi putut fi dezbătut în Parlament. Reamintim că OUG 28/2013, care a reglementat PNDL 1 a fost aprobat în Parlament după doi ani, prin Legea nr. 89/2015, ceea ce este inadmisibil pentru un proiect de o astfel de anvergură.”

Lăsaţi un mesaj

Te rugăm să adaugi un comentariu
Vă rugăm să completaţi numele